Den nye prismodel fra prisportalen edbpriser.dk skal give annoncørerne en mere transparent måde at vide, hvad de betaler for. Det fortæller afdelingschef hos Aller Thomas Hvalsø Hansen med ansvar for portalen.
»Det skaber større sammenhæng mellem omkostningerne og forhandlernes forretning, fordi klikstrømme hænger sammen med omsætningen hos dem,« siger Thomas Hvalsø Hansen.
Hidtil skulle annoncører betale for antallet af visninger hos edbpriser afhængig af, hvor højt oppe man var placeret. Fra 1. januar skal annoncører betale mellem 25 øre og halvanden krone for et klik, som sender kunderne fra Edbpriser videre til annoncørernes webshops. Billigst bliver kategorier som spil, mens et klik på en bærbar computer bliver afregnet med halvanden krone.
»Vi ligger både prismæssigt og samlet set i den attraktive ende med god value for money,« siger han.
Mens nogle annoncører kan opleve en højere samlet afregning til edbpriser, vil andre samlet set slippe billigere. Hvis den gennemsnitlige forhandler ikke ændrer i hvilke varer han annoncerer med, vil han »ikke mærke nogen kæmpe forskel,« med den nye prisstruktur, siger Thomas Hvalsø Hansen.
Han understreger, at prisen ikke er den eneste faktor for onlineannoncering. Hvor andre prisportaler og søgemaskiner tiltrækker brede kundegrupper, appellerer edbpriser specifikt til forbrugere.
»Jeg har tilkendegivelser fra forskellige sider om, at vores konverteringsrater er højere,« siger Thomas Hvalsø Hansen.