MUNKS KLUMME: : Kommer du også for sent til afdelingsmødet?

Også selv om reglen er, at alle skal komme til tiden.

Artikel top billede

Hvordan kan det være, at simple regler i virksomheder gang på gang bliver overtrådt af både medarbejdere og ledere?
Jeg kan tage et godt eksempel som mødedisciplin.

I alle de virksomheder, jeg har været ansat, har der alle steder været en simpel regel om at komme til tiden til møder. Den grundlæggende værdi for reglen var respekt for andres tid, en værdi der aldrig var til diskussion og som høj som lav alle var enige om var en vigtig værdi.

Men hvorfor kom der altid nogle for sent til alle møderne?

Hvorfor lå »undtagelsen, der bekræfter reglen« på 100 procent, og kan man så sige, at der er tale om en undtagelse? Er der ikke nærmere tale om, at reglen er, at det er ok at komme for sent, og at det at udvise respekt for sine kollegaer er ligegyldigt?

Nej! Fordi reglen er, at vi ikke må komme for sent. Den er ikke lavet om, og en gang imellem skælder chefen også dem ud, der kommer for sent, og jeg siger også undskyld, når jeg en sjælden gang selv kommer for sent. Så reglen er stadig den samme.

Ja! Fordi reglen er lavet om til, at det er helt ok at komme for sent. Ikke fordi det er kommunikeret ud på intranettet, eller fordi respekt for hinanden ikke mere er en del af virksomhedens værdier. Reglen er lavet om, fordi vi i vores adfærd giver hinanden en række tilladelser til at overtræde reglen, hvorfor reglen til sidst er ophævet.

Lad mig give en række eksempler på de tilladelser vi giver hinanden omkring mødedisciplin.

Kender du det, at en sælger til det ugentlige informationsmøde kommer hastigt ind i auditoriet, og både smilende og stolt undskylder sin forsinkelse og dermed sin forstyrrelse med: »Jeg havde en vigtig kunde i telefonen«. Tilladelse nr. 1 er givet til den selvhøjtidelige sælger, der i virkeligheden bare har stået og charmet med receptionisten, og faktisk nyder, at alle sidder ned, når han kommer ind i auditoriet. En tilladelse, der ofte er givet af salgschefen, ja sikkert også af den øverste boss i »kunderne frem for alt«’s hellige navn.

Jeg har været ansat i virksomheder, hvor der officielt blev givet tilladelse til, at vigtige kundeaktiviteter altid var gyldig grund til fravær til møder.

Det gjaldt også møder, hvor alene sælgere skulle deltage. Gad vide, hvad der var mest karrierefremmende: At møde op til det møde chefen selv har indkaldt til - med mødepligt - eller anstrenge sig for at booke et kundemøde samtidig?

I virkeligheden er denne tilladelse ikke den første tilladelse, der er givet. For døren til auditoriet var ikke lukket. Den stod åben, så de, der med 100 procents sikkerhed kom for sent ikke skulle ulejlige sig med at åbne den, så deres overtrædelse af den velkendte regel ikke blev alt for tydelig. Nogle forsinkede medarbejdere satte sig da også helt uden at sige undskyld for, at de var kommet for sent. Det kunne tyde på dårlig opdragelse, med det afhænger i realiteten af, hvilken regel der faktisk er gældende.

Faktisk var mødelederen slet ikke gået i gang med sit indlæg, endnu en tilladelse givet til de forsinkede, og de øvrige medarbejdere så da heller ikke synderligt sure ud over den udviste manglende respekt. De vinkede smilende og signalerede »du er velkommen til at sætte dig her hos mig«, til trods for at forsinkelsen skyldes kø ved kaffemaskinen - en stimulans andre havde valgt fra i respekt for deres kollegaer.

Nu er alle tilsyneladende på plads. Døren lukkes, og mødelederen kan påbegynde sin præsentation. Det »akademiske kvarter« er gået - et besynderligt begreb, der grundlæggende er en generel tilladelse til at udvise manglende respekt for andres tid og fælles vedtagne regler - et begreb, der dækker over så mangeartede undskyldninger som, morgentrafik, kaffetørst, uventet vandladning (også stort), manglende parkeringspladser, ja sågar medarbejdere, der ikke kan klokken.

Jeg havde engang en mødeaftale med en chef, der i weekenden havde været i sit hjemland der lå i en anden tidszone, hvorfor det akademiske kvarter blev til mere end en time, fordi hun havde glemt at stille sit ur. Hun undskyldte ikke sin forsinkelse, men kunne bedre forstå, hvorfor det var så nemt at parkerer ved skolen, da hun afleverede sine børn.

Tilbage til mødet, hvor det berømte kvarter er gået. Endnu en forsinket medarbejder afbryder mødet med sin forsinkede entre, og her kommer endnu en tilladelse:

Mødelederen identificerer medarbejderen som værende vigtig, og giver ham et lille referat af, hvad hele forsamlingen allerede har hørt. Vi er da høflige og ordentlige mennesker i denne virksomhed, not?

Hvad gik der galt?

Hvis vi gentagne gange tillader overtrædelse af regler, og overtrædelse af reglen ikke har nogle konsekvenser, så eksisterer reglen ganske simpelt ikke mere. Tilladelserne ligger i vores adfærd, ikke i hvad vi siger. Tilladelser er gældende for alle regler, både de vigtige og de knap så vigtige, både på jobbet og i vores private liv.

Min kone kan stadigvæk ikke forstå, at vores søn ikke rydder op på sit værelse, nu hun nu har sagt det i 16 år. Når lugtgenerne overstiger hendes sarte grænser, og der vokser mug på de gamle pizzastykker, så ender det stadig med at hun ordner det.

Hvor længe vil du give din tilladelse til at kollegaer spilder din tid?

Læses lige nu

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Softwareudviklere til Cyberdivisionens HR-systemer og Applikationer i Ballerup

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Nordjylland

    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job