Leverandørejet lager vinder frem

Fremtiden byder på det leverandørejede lager, hvor leverandøren først bliver betalt, når varen er solgt til forbrugeren.

I øjeblikket er Dansk Supermarked godt i gang med at indføre en ny salgsform - det leverandørejede lager.

En salgsform, der allerede er en succes i udlandet, hvor verdens største detailkæde Wal-Mart i 1990'erne viste vejen. Humlen er, at leverandøren først bliver betalt, når varen er solgt til forbrugeren.

Men det er ikke kun detailkæderne, hvor det nye system vinder indpas.

Ifølge Henrik Morbjerg, der er salgschef i Retail Institute Scandinavia, går der ikke mange år før it-og isenkramsbranchen også har taget den nye samhandelsform til sig.

»Herhjemme er det leverandørejede lager et nyt fænomen. Men når der begynder at ske ting og sager i dagligvarebranchen, så har de det med at bevæge sig over i udvalgsvarer. Mit bud er, at systemet sniger sig ind i it-branchen om to til fem år,« udtaler han.

Ifølge Henrik Morbjerg får detailkædenerne mere og mere magt, fordi de sidder på kunderne. Samtidig har kæderne opnået status som brands.

»El-giganten er for eksempel et brand på lige fod med de produkter, som de sælger i deres varehuse. Det er først når kunderne er trådt ind i butikken, at 75 procent af købsbeslutningerne bliver truffet. Og det er noget, som leverandørerne må rette sig efter,« uddyber han.

Henrik Morbjerg fortæller, at gevinsten for begge parter ligger i en reduktion af omkostninger.

»De erfaringer, der er gjort i udlandet viser, at omsætningen kan øges op til fire til fem procent, fordi der ikke er tomme hylder. Varerne bliver automatisk genbestilt og leverandøren kan følge sin vare hele vejen gennem forløbet og gøre kål på fordyrende led,« beretter han.

Mere om samme emne

Netcompany A/S

Erfaren databasespecialist

Nordjylland

KMD A/S

Client Manager

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Vil du være med til at gennemføre IT-anskaffelser for Forsvaret?

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Caroline Harkjær Bach som Business Controller ved netIP's kontor i Thisted. Hun er uddannet med en kandidat i erhvervsøkonomi med speciale i organisation, strategi og ledelse. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S