Det står rigtigt skidt til med tilgængeligheden på de offentlige danske hjemmesider.
I en gennemgang af næsten 250 af slagsen kommer IT- og Telestyrelsen frem til, at ikke en eneste kan betegnes "perfekt". Hovedparten havner i kategorien "Jævn Tilgængelighed".
Styrelsens har bedømt efter dette skema:
1 Perfekt - ingen fejl
2 God tilgængelighed - eventuelle fejl af lille betydning
3 Jævn Tilgængelighed - væsentligt indhold tilgængeligt, men mindre fejl og behov for forbedringer
4 Dårlig tilgængelighed - mange fejl og problemer som gør, at en eller flere typer brugere ikke vil være i stand til at anvende hjemmesiden eller væsentlige dele af den
De forskellige kommuner, ministerier og styrelser fordeler sig således:
Perfekt - 0 procent
God tilgængelighed - 6 procent
Jævn tilgængelighed - 70 procent
Dårlig tilgængelighed - 24 procent
Velfærdministeriet er for eksempel det eneste ministerium, der kan blære sig med at være havnet i grupperingen: "God Tilgængelighed". Resten af ministerierne falder i de mindre attraktive opdelinger.
Den overordnede konklusion er derfor, at der pænt sagt er plads til forbedringer.
»Resultaterne er ikke opmuntrende, men det er vigtigt at understrege, at dette er den første af tre kortlægninger. Dette er første år efter indførelsen af en obligatorisk standard - en slags år 0. Nu skal den til at virke,« siger vicedirektør i IT- og Telestyrelsen Marie Munk.
De to øvrige kortlægninger vil finde sted i 2010 og 2012.
Det er firmaet Sensus, der har lavet undersøgelsen for styrelsen. Efterfølgende har de vurderede hjemmesider haft mulighed for at kommentere på vurderingen. Kommentarene kan også ses hos styrelsen.