Forbrugerrådet vil gøre op med konkursreglerne, som betyder, at det er kunderne i konkursramte firmaer, der står bagerst i køen, når boet efter gøres op. Det skriver Fyens Stiftstidende.
I sidste uge gik fladskærmsproducenten Alfa View konkurs og efterlod adskillige kunder med tab på 10.000 kroner eller mere.
»Sagen med Alfa View viser, at der er nogle huller i forbrugerbeskyttelsen«, siger afdelingschef i Forbrugerrådet, Karsten Kolding, som forestiller sig en model, der i opbygning skal minde om advokaternes klientkonti eller de garantiordninger, der sikrer kunder hos ejendomsmæglere og banker mod tab.
OK med elektronikbranchen
»De ordninger sikrer, at forbrugerne bliver kompenseret, hvis nogen går konkurs«, siger Karsten Kolding.
I Brancheorganisationen for Forbrugerelektronik kan man sagtens se fornuften i forslaget.
»Det er der ikke nogen ordentlige leverandører, der vil have noget imod«, siger direktør Niels Jørgen Langkilde.