Apple forklarer iPhones antenne-problemer

iPhone 4 er for optimistisk i sin angivelse af netværks-dækningen.

Apple reagerer nu på den megen omtale af antenneproblemer i iPhone 4.

I en erklæring offentliggjort fredag eftermiddag på selskabets presse-site, kan man læse Apples egen forklaring på, at iPhone 4 kan miste adskellige indikator-streger på netværks-ikonet, når man holder om telefonen med hånden.

Forklaringen er meget enkel, mener Apple: Indikatoren var for optimistisk. Telefonen mistede i virkeligheden ikke så meget dækning, som udsvingene på netværks-ikonet viste. Dækningen var bare dårlig til at begynde med.

Tidligere har Apple-boss Steve Jobs ellers slået problemerne hen med, at brugerne bare holdt forkert på deres iPhone 4.

Som tidligere omtalt på CRNs søstermedie ComON får alle telefoner med trådløse antenner nedsat dækning, når man holder om dem med hånden.

Det faktum undlader Apple ikke at gøre opmærksom på i dagens udmelding, der giver godt igen til diverse drillerier fra konkurrerende smartphone-producenter.

”Holder man om en hvilken som helst mobiltelefon på en bestemt måde, vil det mindske dens signalmodtagelse med en eller flere streger (i netværksindikator-ikonet, red). Dette gælder iPhone 4, iPhone 3GS samt mange Droid, Nokia og RIM- telefoner. Men nogle brugere har fortalt, at iPhone 4 kan miste fire eller fem streger, når den holdes stramt så man dækker over det lille sorte stykke i metalrammens nedre venstre hjørne. Dette er et meget større fald end normalt, og som resultat har nogen beskyldt iPhone 4 for at have et fejlfyldt antennedesign,” hedder det i meldingen.

Apples egne folk har undersøgt fænomet og de er kommet til den specielle forklaring, at iPhone 4 simpelthen har vist ”for mange” streger i netværksindikator-ikonet.

”…Vi var forbløffede over at opdage, at den formel, vi brugte til at kalkulere, hvor mange streger, der skulle vises for signalstyrken, var fuldstændig forkert. Vores formel viste i mange tilfælde to streger mere end der skulle vises ved en given signalstyrke. Eksempelvis viste vi nogle gange fire streger når vi skulle vise to. Brugere, der har oplevet at miste flere streger, når de tog om telefonen, er højest sandsynligt i et område med meget svag netværksdækning, men ved det ikke, fordi vi fejlagtigt viser fire eller fem streger. Det fald i antal streger skyldes, at de mange streger var urealistisk fra starten af,” hedder det i forklaringen fra Apple.

Selskabet vil i løbet af et par uger udsende en softwareopdatering, der både skulle afhjælpe den lidt for optimistiske netværksindikator i iPhone 4 samt i iPhone 3G og 3GS, der angiveligt lider af samme problem.

Professor ved Ålborg Universitet Gert Frølund Pedersen har tidligere overfor ComON forklaret, at den udvendige antenne, som man kun vanskeligt kan undgå at røre, når man holder en iPhone 4 i hånden, udgør et mindre effektivt antennedesign, der koster relativt mere ydelse og energi end et mere effektivt design med indvendig antenne ville kræve.

Hvis iPhone-brugere har flere signalproblemer end andre mærkers telefoner giver, kan der altså både være en softwaremæssig og en hardwaremæssig forklaring.

Hvor meget den hardwaremæssige side af sagen fylder i ligningen – altså om det smarte antennedesignet simpelthen er teknologisk usmart – vil man formentlig kunne finde ud af, når det lovede software-fix foreligger om nogle uger.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S