Mandskabsmangel i salgskanalen får forhandlere og sælgere til at efterlyse en egentlig sælgeruddannelse. De roser producenternes uddannelsesprojekter, men frygter, at resultatet på længere sigt bliver, at nye sælgere får for stort fokus på produkter og for lidt viden om sælgerfaget.
I sælgernes organisation, Business Danmark siger formanden for uddannelsesudvalget, Henrik Sørensen, at man er helt på det rene med de meget akutte og stigende rekrutteringsproblemer, som it-branchen har på salgsområdet, og han efterlyser en egentlig sælgeruddannelse i offentligt regi.
»Vi kan kun bifalde, når virksomhederne tænker på udvikling af deres medarbejdere, men mange gange ser vi, at interne uddannelser bliver meget snævre og specifikke i forhold til virksomhedernes egne produkter, mens det salgstekniske glider i baggrunden,« siger Henrik Sørensen.
I forhandlerkæden CBC nikker man genkendende til problemet med en manglende sælgeruddannelse.
»Der findes ikke de grunduddannelser, vi kunne ønske os på vores område, selv om forhandlerne er enige om, at der er et klart behov. Derfor vil det være helt relevant, at forhandlerne gik sammen med producenter og leverandører for at kigge på, hvordan vi kan etablere eksempelvis en sælgeruddannelse,« siger direktør i CBC, Peder Hvejsel.
Læs mere i den trykte udgave af CRN, som udkommer den 27. juni.