Onlineforhandleren Getmore snyder systematisk med prisoplysninger på sin hjemmeside og vildleder dermed forbrugerne. Så hård lyder anklagen fra direktør Poul Thyregod fra Getmores konkurrent Proshop efter at Getmore har startet en særlig pristjek-service over for sine kunder, hvor man kan sammenligne Getmores priser med konkurrenternes.
Men ifølge Poul Thyregod viser Getmore priser fra andre forhandlere, som ligger højere end Getmores egne priser, mens billigere tilbud fra konkurrenterne konsekvent bliver udeladt. Det mener Proshop-direktøren er en overtrædelse af Markedsføringslovens bestemmelser om god markedsføringsskik, og han derfor anmeldt Getmore til Forbrugerombudsmanden og bedt myndighederne om at gribe ind.
Proshop-direktøren underbygger sin anmeldelse med tre konkrete eksempler, hvor Getmore overfor forbrugerne hævder at have de laveste priser, mens et pristjek på prisammenligningsportalen edbpriser.dk viser, at en række andre forhandlere er markant billigere end Getmore.
»Getmore går ganske enkelt ind og lader som om, de er billigst. Hvis de ligger nummer fire på edbpriser, fjerne de bare de tre første, så deres egne priser fremstår som de billigste,« siger Poul Thyregod til CRN.
En stikprøve, som CRN har foretaget, viser, at Getmore konsekvent fremstiller sig selv som den billigste forhandler, på trods af at andre forhandlere ifølge edbpriser.dk sælger nøjagtig de samme varer billigere end Getmore.
Han hævder samtidig, at det langt fra er første gang, at Getmore bevæger sig på eller udover kanten af reglerne for fair konkurrence og forbrugerbeskyttelse.
»Endnu engang viser Getmore en lemfældig omgang med forbrugerbeskyttelsesreglerne, og i dette tilfælde er det så markedsføringsloven, der skal stå model til deres opførsel. det er med til at give vores branche et dårligt ry,« siger en tydeligt irriteret Poul Thyregod.
Hos Forbrugerombudsmanden bekræfter chefsekretær Gitte Pedersen, at man har modtaget anmeldelsen mod Getmore. Der er dog endnu ikke taget stilling til om sagen vil blive taget op.
Ifølge Markedsføringslovens paragraf 3, er det forbudt at give forbrugerne »urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller udbud af varer (…).«
Det har ikke været muligt for CRN, at få en kommentar fra Getmores direktør Kaiser Raja.