»Vi er ganske tilfredse med Axapta-markedet i Danmark. Målt på antal solgte licenser er der tocifret vækst i regnskabsåret 2004/2005, der er tæt på afslutning,« siger John Frederiksen, nyindsat divisionsdirektør for Microsoft Business Solutions.
Markedet har ellers været præget af rygter om, at Axapta-nysalget skulle være helt i bund - samt af negative meldinger fra partnere.
Tilbage i april valgte Ciber helt at droppe Microsoft Business Solutions (sammen med SAP).
I går meddelte at Munk IT, at man har skilt sig af med Axaptaforretningen, mens man hos den hidtil største Axapta-forhandler herhjemme, Columbus It Partner, har besluttet at lægge alle nye vækstaktiviteter på Navision-området snarere end på Axapta-området.
Alligevel mener Microsofts John Frederiksen, at de danske Axapta-partnere nok er lige så tilfredse med salget som Microsoft er. Adspurgt, om ikke Munks frasalg gør indtryk, svarer han:
»Munk IT har truffet en strategisk beslutning, som vi selvfølgelig respekterer 100 procent.«
Hos Columbus siger den danske direktør Steen Hagengaard, at selskabet umiddelbart er tilfreds med Axapta-markedet, men at nysalget er trægt.
»Mængden af nye sager er begrænset, for antallet af danske virksomheder, som Axapta er relevant for, er trods alt ikke så stort. Tidligere var der færre projekter end der var leverandører til, men i dag tror jeg at de fleste i kanalen har tilpasset sig markedet,« vurderer han.