Producenterne falder over hinanden for at tilbyde de små mini-bærbare til kunderne. Ifølge en undersøgelse fra analysevirksomheden IDC tilbyder 50 producenter en eller flere modeller til markedet. Samtidig skubber både distributører og forhandlere på for at sælge minimaskinerne til slutkunderne.
Ifølge IDC købte kunder i Europa, Mellemøsten og Afrika i fjerde kvartal af 2008 3,6 millioner mini-bærbare, hvor alene de vesteuropæiske it-kunder stod for købet af de tre millioner enheder.
»Som forventet var mini-bærbare et af de mest eftertragtede varer i julehandlen, især i Vesteuropa, som stod for over 80 procent af volumen,« sagde IDCs analysechef Eszter Morvay.
IDCs analysechef fremhæver Asus som en banebrydende producent, der har skabt en vare som de andre producenter har efterfulgt. Siden har Asus udvidet sin distributionskanal til også at omfatte tele-branchen og har indgået samarbejde med nogle af Europa største mobiloperatører, franske SFR og italienske TIM.
Netop telebranchen har været afgørende for udviklingen af mini-markedet, siger IDC. Mini-bærbare er et mere attraktivt match end almindelige bærbare, fordi produkterne har lavere priser og derfor billigere at subsiduere med tilskud.
Samlet stod Acer for 30 procent af EMEA-salget, tæt efterfulgt af Asus med en markedsandel på 28 procent. Derefter er der et langt fald ned til de næste i rækkefølgen, HP, Samsung og Dell, der hver havde henholdsvis syv, seks og fire procent af det samlede marked.