IBMs danske direktør Lars Mikkelgaard-Jensen erkender overfor CRN, at konkurrenterne nok vil forsøge at udnytte alle muligheder for at så tvivl om handlen og dens betydning for IBMs pc-kunder.
»Men sådan er vilkårene. Jeg tror dog ikke de har noget at komme efter. Der er stor klarhed i de meldinger, vi kommer med: produkt roadmaps fortsætter og ændringerne bliver minimale,« siger han.
Også risikoen for, at igangværende handler vil blive udsat mens kunderne tager beskik af situationen og venter på en endelig afklaring omkring salget, er IBM-direktøren opmærksom på.
»Det problmem tager vi på et case-by-case-basis,« siger Lars Mikkelgaard-Jensen.
Han har selv været i kontakt med de fleste af top-ti-firmaerne på IBMs danske partner-liste for at forklare om salget.
Det har tilsyneladene virket. Hos den formentlig største IBM-forhandler, Topnordic, siger direktør Claus Hougesen, at han kun kan se se positive aspekter ved handlen.
»Roadmaps for produkter fortsætter uændrede i 18 måneder og meget tyder på, at det nye foretagende bliver næsten 100 procent kanalorienteret,« siger Claus Hougesen.
Er der ikke en risko for at igangværende sager bliver udsat?
»Nej da. Kun hvis IBM er meget uklar i kommunikationen, og det er der jo ikke noget der tyder på. Det eneste risikomoment, jeg kan få øje på, er reaktionerne hos de kunder, der er totalt blå - altså har IBM som leverandør til al it. Hvis de i fremtiden skal bruge to telefonnumre i stedet for kun et vil de måske overveje situationen,« siger Topnordic-direktøren.