Søgegiganten Google har offentliggjort, at selskabet inden for kort tid vil introducere et kanalprogram for forhandlersalg af det webbaserede kontorsoftware Google Apps Premier Edition, som inkluderer funktioner som mail, chat, tekstbehandling, regneark og sikkerhedsfunktioner. Det skriver CRNs amerikanske søstermedie.
Google udfordrer dermed Microsofts bebudede satsning på webbaserede kontorsystermer. Google tilbyder forhandlere 20 procents rabat og mulighed for at opnå løbende omsætning for Google Apps, som firmaet indtil nu fortrinsvis har solgt direkte til sine kunder.
Kommende Google-partnere får dermed adgang til en fee på 10 dollar ud af den årlige abonnementspris på 50 dollar pr. bruger. Partnerne vil også få mulighed for at tilføje egne services, som de kan fakturere til sig selv.
Programmet er allerede I opstartsfasen, hvor partnere kan indlade markedsføring, salg og uddannelse, og Google forventer ifølge Google Apps kanalchef Stephen Cho, at kunne levere de første services via partnere så tidligt som i marts i år.
Cho forventer at kunne tiltrække partnere, som ikke har tålmodighed til at vente på Microsofts webbaserede modstykke til Office-pakken, som er lovet klar i løbet af 2010.
En række forhandlere, som det amerikanske CRN har talt med er dog skeptiske over for Googles muligheder for at slå igennem i salgskanalen. Amerikansk CRN peger dog på, at det ikke så meget er udsigten til en abonnementsfee, der kan være tiltrækkende for forhandlere. Derimod åbner muligheden for at lade Google Apps indgå som en del af større infrastrukturløsninger for at styrke forhandlernes forretning på længere sigt.