Politi erkender lav prioritet til dankortsvindel

Dankortssvindel for små beløb prioriteres lavt af politiet. Derfor er onlineforhandlere lette ofre for kortsvindlere, der platter for små beløb.

Forhandlerne fører en ensom kamp mod kortsvindlere på nettet og føler sig overset af den udøvende magt. De onlineforhandlere, som CRN har talt med, fortæller om et politi, der ikke virker interesseret i at efterforske anmeldelser. Det får forhandlerne til at kritisere politiet for at krænke forhandlernes følelse af retfærdighed.

»Det er et spørgsmål om prioritet, og ofte er det sager om små beløb, som ikke kommer øverst i bunken, i forhold til foreksempel vold eller en sag om organiseret svindel til flere millioner kroner,« siger vicepolitiinspektør Jens Møller fra Midt- og Vestsjællands Politi, der udtaler sig generelt om efterforskningen af dankortsvindel.

Den lave prioriering har blandt andet ramt Mikkel Aagaard, der er direktør i Dansk Datasalg i Aalborg. Han har oplevet at blive holdt hen med snak, når han har anmeldt kortsvindel til politiet og har fået at vide, at han ikke skal regne med at sagen bliver efterforsket.

»10.000 kroner er kun en bagatel for dem,« siger Mikkel Aagaard.

Kortsvindel er ifølge Morten Duch, der er formand for Foreningen af Online It-forhandlere, FOIF et stærkt frustrerende problem hele vejen rundt hos FOIF-medlemmerne, og formanden er harm over at forhandlerne står med aben selv. Han kritiserer politiet for ikke at være opgaven voksen med at efterforske svindlen.

»Politiet beder os om at lade være med at anmelde svindlen, fordi de alligevel ikke har tid til at efterforske sagen. Det krænker vores retsbevidsthed,« siger Morten Duch, der er formand for Foreningen af Online It-forhandlere, FOIF.

Ikke alene politiets passivitet, men også manglende samarbejde rammer forhandlerne, der bliver dobbelt svigtet i sager om kortsvindel. Kortspærring bliver ikke koordineret mellem PBS og den udøvende magt. Når politiet får en anmeldelse om et stjålet eller misbrugt kort, går der ikke automatisk besked videre til PBS. I stedet må kortets ejermand selv huske at spærre kortet hos sin bank eller PBS.

»Det er kortholderens ansvar at spærre sit kort,« siger PBS’ pressechef Søren Winge, der håber at politiet opfordrer kortejerne til selv at melde kortsvindlen til bank eller PBS.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra Computerworld

Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car