Munks klumme: Google køber HPs pc-forretning

Skvulpet i min kaffekop var stort da jeg for nyligt læste, at HP sælger sin pc-forretning.

Artikel top billede

Kaffen kom næsten lige så højt op, som da jeg i 2001 i Radioavisen hørte, at HP havde købt Compaq.

Det var for mig dengang en surrealistisk information, der vendte op og ned på hele min forestillingsverden om, hvem der var de seje, og hvem der var de støvede? Hvem er konkurrenter, og hvem er kollegaer? Hvem er vinderne, og hvem er taberne?

I 2001 så heltelisten sådan ud for pc-markedet worldwide: Dell, Compaq, HP, IBM, NEC. Efter den seneste nyhed eksisterer kun ét navn på listen 10 år efter.

I 2001 var Ingram Micro den største distributør i Danmark, og største forhandler var Merkantildata. Ingen af dem eksisterer i dag som selvstændige selskaber.

Ser man på heltene i dag, er det meget svært at forestille sig en virkelighed hvor Actebis ikke er den ubestridte helt blandt distributørerne, og

Atea helten blandt forhandlerne. Netop disse to virksomheder har en meget stor andel af deres forretning på HP, og jeg er sikker på, at de er mere spændte end godt er over hvem der kommer til at købe HP’s pc-forretning.

Hvad nu, hvis det bliver Dell?

Har kanalen så troen på, at Dell virkelig vil kanalvejen, og vil Dell være loyale overfor de distributører og forhandlere, der allerede har signet en kontrakt?

Hvad nu hvis det bliver Samsung? Eller Sumsang; en eller anden for os i dag totalt ukendt kineser i lighed med vores kendskab til Lenovo, da de købte IBM’s pc-forretning.

Hvad nu hvis det bliver Google eller Facebook? Mærkelige tanker, som de sikkert stadig tænker hos Motorola.

En ting er sikkert: It-verdenen er ikke den samme, som den var før HP’s udmelding.

Annoncerede salg skaber usikkerhed om fremtiden. Alle vil føle et behov for at reagere, upåagtet at HP vil udbasunere »business as usual« til alt og alle for ikke at miste forretning på den korte bane. Virkeligheden er dog at alle, der lever af HP’s pc-forretning allerede nu vil reagerer på denne nyhed.

Lagerprofiler på HP vil blive gennemgået minutiøst. Nyindkøb af HP vil blive revurderet af slutkunder, forhandlere og distributører. Alle HP’s konkurrenter vil forsøge at lukke det enorme hul, som usikkerheden til verdens nummer et har skabt.

På de nære linier for de enkelte medarbejdere i kanalen har nyheden også stor betydning, alle produktchefer og salgsspecialister på HP’s pc-platforme var i går helte, i dag kigger de misundeligt på produktchefen på Acer, eller overvejer at søge den ledige stilling hos Dell.

Hvad sker der?
Mennesker vil altid forsøge at fylde de huller ud, der mangler i billedet af vores foretrukne virkelighed. Nogle af os maler den manglende plet med en pensel, der er dyppet i den positive maling så billedet kommer til at se harmonisk og pænt ud, andre af os vælger de dystre nuancer.

Forestil dig en arbejdsdag i HP’s pc-division efter nyheden om at butikken er sat til salg. Et godt bud er, at der ikke bliver lavet meget andet end at få udfyldt pletter i malerierne blandt kollegaerne.

Mine erfaringer med denne type udmeldinger er, at topledelserne altid har forsøgt at redde den kortsigtede forretning med kommandoen: »Indtil vi kan oplyse mere er det, business as usual«.

Men alle ved jo, at intet er, som det var i går, med det resultat at business ikke bliver spor usual. Hvorfor skulle den dog også det?

Mit råd til alle HP-chefer, der mener, at denne nyhed har indflydelse på deres forretning og medarbejdere:

Gi’ alle lov til at male alt det, de vil. De gør det nemlig alligevel. Så snart I har konkret viden, der kan hjælpe med at få udfyldt billedet, så annoncér det! Lad være med at lade det sive ned som rygter efter VIP-princippet.

Tag action ud fra at business ikke er usual, for det bliver business aldrig! 

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse