Artikel top billede

Mobil e-handel spås stor fremtid i Danmark

Danskerne har kastet sig over mobil shopping. Det er især iPhone-brugerne, der handler med telefonen.

Den mobile e-handel har stadig kun et begrænset omfang i forhold til nethandel med computeren, men det kan ændre sig hurtigt. I løbet af nogle år vil en milliardomsætning flytte over på mobilen. Sådan lyder konklusionen i en analyse, som Useerneeds har gennemført med webbureauet Dwarf. Hver tredje dansker har i dag en smartphone og den bruges i stigende grad til at handle alt fra billetter og rejser til musik og tøj.

Ifølge analysen ”Mobilshopping 2011” køber smartphone-ejerne i gennemsnit for 148 kr. om året fra deres mobiltelefon. Det er stadig lavt set i forhold til, at de netshopper fra deres computer for ca. 7.000 kr. årligt. Samlet køber danskerne i dag for omkring 230 millioner kr. årligt via deres mobil. Men det vurderes, at omsætningen for mobilshopping runder en milliard kr. om to år.

Mens 33 pct. har en smartphone i dag, forventer hele 80 pct. af dem, der vil udskifte deres mobiltelefon, at anskaffe sig en smartphone næste gang. Hvis forventningerne holder stik, vil 80 pct. af danskerne over 18 år have en smartphone om tre år.

Det er især iPhone-brugerne, der handler online. 30 pct. af de danske iPhone-brugere har allerede shoppet fra telefonen, mens det samme kun gælder for 14 pct. af Android-brugerne. Blandt iPhone-brugerne mellem 30 og 39 år har hele 40 pct. shoppet med telefonen.

”Det er ikke overraskende. iPhone er det bevidste valg, der typisk koster mere end andre smartphones. Har man en iPhone, interesserer man sig altså typisk for den teknologiske udvikling og er derfor mere tilbøjelig til at prøve nye muligheder af,” siger forbrugerekspert Mette Skovgaard Frich fra Retail Institute Scandinavia.

Men undersøgelsen viser også, at det ikke længere er en særlig gruppe af mennesker, der har en iPhone, men helt gennemsnitlige danskere. I starten var det udpræget mænd i alderen 30 til 40 år med høj indkomst, der købte dem. I dag er det overvejende kvinder, der køber dem.

Ifølge analysen shopper de danske iPhone-brugere for fem gange så meget, som andre mobil-brugere. Men selv om iPhone fungerer som et lokomotiv for den nye mobile markedsplads, er det ikke ensbetydende med, at den mobile fremtid tilhører Apple alene. Kun 11 pct. af danskerne over 18 år har i dag en iPhone. 13 pct. har en telefon med Android. Og 53 pct. af danskerne bruger fortsat en Nokia-telefon.

Den danske Jubii-stifter og iværksætterguru Martin Thorborg tror også på fremtiden for den mobile e-handel.

”Jeg har allerede købt for 10-15.000 kr. via min iPhone. For eksempel besøgte jeg en ven og så hans gasgrill. Den kunne jeg tænke mig, så jeg tog telefonen, fandt den og tre dage efter stod den i min carport. Jeg tror smartphones skaber en helt ny måde og mere impulspræget måde at shoppe på. Outdoor-reklamer vil blomstre op og lokke os til at klikke og købe, hvor vi er. Når søgemulighederne bliver bedre og forretningerne får bedre mobilsites kommer der en ketchup-effekt. Om et til to år vil mobilen blive ekstremt vigtig som salgskanal,” siger Martin Thorborg.

Analysen ”Mobilshopping 2011” bygger på 2.900 svar fra danskere i alderen 18-65 år. Den fortæller at 85 pct. af alle smartphone-brugere anvender telefonen til at surfe på nettet. Og 21 pct. af smartphone-ejere har allerede shoppet med telefonen.

Hos Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) mener man, at virksomheder med nethandel skal komme i gang med mobilversioner af deres butikker, mens de, der er på vej ud på nettet, skal indtænke mobilhandel fra start.

”Mobilshopping vil absolut være en af driveren til at endnu mere detailhandel kommer til at foregår på nettet. FDIH spår, at vi går fra at 15 pct. af detailhandlen i dag foregår på nettet, til at 50 pct. foregår på nettet inden 2020. Her vil smartphones være en afgørende faktor,” siger Annette Falberg, der er direktør i FDIH.

Også Mette Skovgaard Frich mener, at detailhandelen bliver nødt til at tilpasse deres salgskanaler til forbrugernes nye vaner.

”For virksomhederne i detailhandlen gælder det om at være aktivt til stede på mobilen – både via applikationer til mobiltelefonen og særlige hjemmesider, der er egnet til at blive tilgået fra mobilen. Det gælder helt især, hvis man sælger noget inden for de kategorier, hvor forbrugerne allerede er vant til at e-handle og ser det bekvemme i det,” siger Mette Skovgaard Frich.

Professor Jan Damgaard fra Copenhagen Business School mener at e-handel med smartphones skaber helt nye muligheder.

”Vi kommer til at se nye måder at lave indkøb på. Når du ser en pæn trøje, tager du et billede og telefonen fortæller dig, hvor du kan købe den. Når du er i tvivl om en vare, bruger du sociale medier til at spørge venner, hvad de mener om den,” siger Jan Damgaard.

Blandt de adspurgte svarer 82 pct. at de gerne vil bruge mobilen til at købe tog og busbilletter, 67 pct. til købe takeway, 60 pct. vil købe flybilletter og 35 pct. vil handle dagligvarer. . Men viljen matcher ikke virkeligheden. Reelt mobilshopper danskerne langt mindre, end de ønsker. Kun 13 pct. af danskerne har rent faktisk købt tog- og busbilletter via telefonen. Blot tre pct. har købt flybilletter og en pct. dagligvarer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere


Sådan styrker du din forsyningskæde gennem digitalisering

I dette webinar bygger CGI's eksperter bro mellem de overordnede, strategiske aspekter af den digitale værdikæde og mere konkret de nye muligheder, Intelligent Order Management til Microsoft Dynamics 365 FO byder på.

09. december 2021 | Læs mere