Er du motiveret til 2012?

... hvornår har du sidst fået ros og anerkendelse for dit arbejde?

Artikel top billede

2011 synger på sidste vers, og tiden er ved at være inde til at reflektere over, hvordan året gik.

Mange af jer kigger på jeres lønsedler for at besvare spørgsmålet: Hvor stor en del af min variable lønandel - bonus, provision - har jeg fået i år, og bruger det som målestok for om 2011 var godt eller skidt.

Rigtigt mange af jer må komme til resultatet »skidt«, alene af den grund at bonusplanerne er lagt i slutningen af 2010, da der var optimisme, efter at første bind af finanskrisen var færdigskrevet. Og ingen drømte om, at der kom en to'er.

Jeg gætter på, at der p.t. bruges en del tid på chefernes kontorer på at kigge bonusplaner igennem på de medarbejdere, man ønsker skal være topmotiverede til 2012-udfordringerne, for at se, om de bløde mål i bonusplanerne kan skrues op, eller der kan dispenseres, så de særligt udvalgte får deres bonus til trods for den manglende målopfyldelse.
Hvad går der galt?

Meget banalt kan man sige, at løn er og bliver en vedligeholdelsesfaktor og ikke en motivationsfaktor, og jeg ved, at mange af jer nu mærker en begyndende kvalme over gentagelsen af denne floskel, da I ene og alene måler jeres succes på opnåelse af jeres målsætningsparametre. Den kvalme har jeg stor forståelse for.

Men skyldes kvalmen i virkeligheden ikke en frustration eller irritation over, at I så sjældent udsættes for den væsentligste motivationsfaktor - nemlig ros og anerkendelse - og derfor udfylder det gabende hul ved - i mangel af bedre - at forsøge at gøre de økonomiske mål til motivationsparametre.

Her er nogle tip til alle chefer, der står med vækstbudgetter for 2012, der skal accepteres af sælgere, som i forvejen ikke nåede budgetterne for 2011.

For hvordan giver du den bedste form for ros og anerkendelse til dine medarbejdere i det nye år?

Ros og anerkendelse skal gives direkte

Du har sikkert ved det månedlige afdelingsmøde hørt direktøren rose en sælger, der har vundet en stor vigtig ordre. Direktøren tiltaler den pågældende medarbejder i tredje person: »... jeg er stolt over den indsats, han gjorde for at vinde, hans vindermentalitet er fantastisk.«

Direktøren vælger den tiltaleform, fordi det er lidt pinligt at rose andre direkte. Resultat er bare, at ros og anerkendelse bliver udvandet for den pågældende medarbejder og for de øvrige tilhørere.

Overvej i stedet at rose og anerkende direkte. Tal direkte til den medarbejder, der skal roses. Det har en betydelig større effekt for den enkelte og således også for resten, som vil tænke, det kunne jeg også godt tænke mig at prøve.

Ros skal være specifik

Hvad var det lige for en indsats, sælgeren havde ydet for at vinde, og hvilken adfærd ønsker chefen at fremhæve som det gode eksempel for de øvrige tilhørere.

Den brede ikke-specifikke ros bliver ukonkret og efterlader flere spørgsmål hos den roste medarbejder. Hvad var det helt præcist, chefen syntes, jeg gjorde rigtigt i denne sag? Og for tilhørerne bliver det til individuelle gættekonkurrencer om, hvad den særlige indsats var.

Ønsker du som chef at fremhæve en bestemt adfærd, så vær specifik i din ros og anerkendelse.

Ros af personlighed skaber skepsis

Når chefen i sin ros af sælgeren vælger at karakterisere ham som en person med stor vindermentalitet, så er det almindeligt, at vi i vores omtale af andre mennesker konverterer adfærd til personlighed.

Når andre giver karakteristik af os som mennesker - enten det er positiv eller negativ karakteristik - har vi en tendens til at møde den med en vis form for skepsis. Vi kender selv undtagelserne, hvor karakteristikken ikke passer, hvorfor vi ofte vil afvise den inden i os selv.

»... vindermentalitet er fantastisk« vil få personen til at tænke på den seneste tabte sag.

Fremhæv i stedet sælgerens adfærd i den pågældende sag - det, der får dig til at karakterisere ham som en person med stærk vindermentalitet. Erfaringer kan der nemlig ikke pilles ved, og det vil lagres hos den enkelte -uden omskrivning.
Jeg er sikker på, at du er god til at give ros og anerkendelse, men du kan sikkert blive endnu bedre. Og i en krisetid er det værd at huske på, at ros og anerkendelse har en enestående egenskab: Det er gratis.

Mere om samme emne

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | Online

ERP Insights 2025

Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S