Det er ulovligt for firmaer at sende reklamer til personer, der ikke har bedt om det. Men så kan et firma jo bare få sine glade kunder til at overtage spam-tjansen, ikke?
Nej.
Forbrugerombudsmanden har bedt Spar Nord om at stoppe en kampagne, hvor bankens kunder blev stillet en præmie i udsigt, hvis de tippede en ven, kollega eller nabo om bankens fortræffeligheder.
Det er helt ok, hvis en tilfreds kunde på firmaers hjemmesider kan tippe sine venner via en e-mail eller sms, men det skal ske på kundens egen opfordring. Firmaer må ikke betale eller belønne kunderne for det. Så er det i strid med markedsføringslovens forbud mod spam, fordi vennerne typisk ikke selv har bedt om henvendelsen.
Vi garanterede ikke en belønning
Banken kendte tilsyneladende godt reglerne, men mente ikke, at bankens fremgangsmetode var en overtrædelse af markedsføringslovens § 6, stk. 1 om at sende uanmodede sms og e-mails. I video-opfordringen på bankens hjemmeside til sine eksisterende kunder lød det at: "Måske kvitterer vi med en overraskelse - stor eller lille - når du tipper en ven, kollega eller nabo."
Der var altså ikke en 100 procent sikkerhed for at man ville blive belønnet for at være menneskelig spammaskine af sine venner.
Men den spidsfindighed godkender Forbrugerombudsmanden ikke.
Forbrugerombudsmanden mener også, at det ville være i strid med god markedsføringsskik, hvis banken uofficielt og mundligt havde ladet det "sive", at der muligvis vankede en gave, hvis man opfordrede venner og familie til at deltage.
Gælder det også på Facebook?
I den konkrete sag kunne man enten via email eller sms opfordre venner til at tage et møde med banken.
Forbrugerombudsmanden mener, at uanset om banken belønnede sine kunder eller ej, så var sms-tjenesten en overtrædelse af spam-paragraffen.
Kunder indtastede telefonnummeret og vennens navn og sendte det til et servicenummer, og herfra fik personen en uopfordret sms om at tage en snak med Spar Nord.
Spar Nord har nu ændret de kritiserede punkter, og modtager ingen bøde fra ombudsmanden, fordi der ikke har været nogen konkrete tilfælde, hvor banken har betalt for "spam".
Sagen falder sammen med en lignende debat om de samme regler på sociale medier som Facebook. Her mener Forbrugerombudsmanden og hans skandinaviske kolleger, at det på samme måde er ulovligt at belønne kunder for at tiltrække sig andre kunders opmærksomhed. En holdning som de nethandlende ikke er enig i.
Der er flere oplysninger til firmaer om spam hos Forbrugerombudsmanden. Senest har ombudsmanden for eksempel sagt, at elektroniske julekort fra firmaer hurtigt kan betratgtes som spam, selv om de ikke indeholder noget konkret tilbud og at købe en vare.