Undgå at din Gmail-chat bliver fyldt med fjolser

Det er irriterende, at du ikke selv kan styre, hvem der kan se dig på din Gmail-chat. Se her, hvordan du ændrer på det.

Artikel top billede

Nej Google, ham her gider jeg ikke have på min chat-liste. (Foto: Mike Reed)

Du har måske prøvet det.

Der er kommet en ny mail, og du logger ind på Gmail eller din mail-adresse hos Google Apps for at læse den.

Men pludselig kan du se flere forretningsforbindelser, kolleger og kunder, som er online på den indbyggede Google-chat-liste, og du må skynde dig at gå offline for at undgå, at det begynder at vælte ind med beskeder.

Chat - eller instant messaging som det også kaldes - kan være en behagelig og hurtig kommunikationsform. Men ville det ikke være rart, hvis de folk, der er på din chat-liste hos Google, kun er folk, som du selv har tilføjet og rent faktisk ønsker at kommunikere med?

Problemet er nemlig, at alle folk, som du ofte kommunikerer med, automatisk kan blive tilføjet til chat-listen på din Gmail. Også selv om du ikke selv har godtkendt dem.

Det kan du dog ændre på.

Ændring i mail-indstillinger

Det gør du ved at logge ind på din Gmail, hvor du skal klikke på tandhjulet i højre hjørne. Her vælger du punktet "mail-indstillinger" og går ind under fanen "chat".

Scroll ned til punktet "Tilføj automatisk foreslåede kontaktpersoner" og vælg:

"Giv kun personer, som jeg udtrykkeligt har godkendt, tilladelse til at chatte med mig og se, om jeg er online."

Rediger din chatliste

Men du kan også redigere din chatliste selv og blot fjerne de enkeltpersoner, som du ikke ønsker skal være på den.

Det gør du ved at holde muse-markøren over deres navn og klikke på punktet "flere". 

Her kan du vælge helt at blokere vedkommende, hvis du ikke ønsker, at personen skal kunne kontakte dig og se, når du er online.

Men du kan også vælge at klikke på punktet "vis aldrig," hvis du blot vil fjerne personen fra din egen liste, så der i stedet bliver plads til andre personer, som du hellere vil kommunikere med. 

Ønsker du derimod, at personen altid skal være synlig på chatlisten, vælger du "vis altid."

Læs også:
Otte tricks der gør din Gmail meget federe

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    IT Consultant

    Nordjylland

    TV2

    iOS udvikler til TV 2 Teknologi

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Business Development Manager Nordics - Circular IT Services

    Uspecificeret arbejdssted

    Annonceindlæg fra Deloitte

    Teknologiens frontløbere i en forandringsfyldt verden

    CIO’erne spiller en centrale rolle i at drive moderne virksomheder fremad i en usikker tid.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse