Hackere fik fat i data om 24 millioner Zappos-kunder

Den Amazon-ejede internet-butik Zappos er ramt af et stort datatyveri. Mindst 24 millioner kunder kan være ramt.

Artikel top billede

Verden største online-skoforretning, Zappos, er blevet offer for et hacker-angreb. I en meddelelse fortæller firmaet at hackere er trængt ind på firmaets servere og har skaffet sig adgang til data om mindst 24 millioner kunder. Det gælder blandt andet navne, adresser, e-mail, telefonnumre og de sidste fire cifre i kreditkort-nummeret.

Hackerne har også fået fat i kundernes kodeord, men disse var gemt i krypteret form. Det kan dog ikke udelukkes, at de vil være i stand til at bryde krypteringen.

Zappos har også sendt en e-mail til kunderne, hvor man informerer om angrebet. Her fortæller Zappos at man har valgt at nulstille alle kodeord. Det betyder at kunderne skal oprette et nyt kodeord, og det anbefales også at ændre sit kodeord på andre tjenester, hvis man har anvendt det samme eller et lignende kodeord som på Zappos.

Firmaet har slukket for sine telefoniske hotlines og tvinger nu kunderne til at henvende sig per e-mail. Det begrundes med, at man ikke er i stand til at håndtere det enorme antal henvendelser, der forventes efter hackerangrebet. Hvis blot 5 pct. af kunderne ringer ind, er det allerede over en million opkald. Det vil få telefon-systemet til at bryde sammen.

Det ser ud til at datatyveriet hos Zappos er et af de største nogensinde, men det er dog noget mindre end sidste års indbrud hos Sony's PlayStation Network, der ramte mere end 100 millioner kunder.

Zappos har sit hovedkvarter i Kentucky og sælger kun sko i USA. Firmaet blev solgt til Amazon i 2009 for 1,2 mia. dollar.

Event: Computerworld Cloud & AI Festival

Digital transformation | Ballerup

Med den eksplosive udvikling indenfor cloud & AI er behovet for at følge med og vidensdeling større end nogensinde før. Glæd dig til to dage, hvor du kan netværke med over 2.500 it-professionelle, møde mere end 60 leverandører og høre indlæg fra +90 talere. Vi sætter fokus på emner som AI; infrastruktur, compliance, sikkerhed og løsninger for både private og offentlige organisationer.

16. & 17. september 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse