Sådan finder du ud af, hvor magtfuld du er på nettet

En gratis nettjeneste fortæller dig, hvor stærk dig og din virksomhed er på nettet.

Artikel top billede

Hvor meget får du ud af at være aktiv på sociale netværk?

Nogle vil mene, at det er svært at sætte tal på den slags. Men ikke desto mindre gør internettjenesten Klout alligevel et forsøg på det.

Klout tilbyder at måle din såkaldte Klout-score, der fortæller, hvor stor impact det har, når du du selv eller din virksomhed er aktiv på de sociale medier.

Når du opretter dig som bruger på Klout, kan du vælge at registrere dig med alle de socialer medier, som du er aktive på. Lige fra Facebook til Twitter, Foursquare og LinkedIn.

Retweets giver point

Din Klout-score bliver herefter udregnet på baggrund af, hvor mange der eksempelvis "retweeter" dine beskeder på Twitter samt liker og skriver kommentarer på dine statusopdateringer på Facebook.

Din Kloutscore fastsættes på en skale fra 0-100, og denne skribent fik eksempelvis en score på 47, mens den amerikanske præsident Barack Obama har en Kloutscore på 87, og flere populære amerikanske bloggere ligger endnu tættere på de 100.
En høj Kloutscore sender et signal om, at du forstår at håndtere de sociale medier korrekt, og at du forstår at engagere folk. En høj Kloutscore kan dog også omsættes til helt konkrete fordele.

Eksempelvis fik amerikanere med en høj Kloutscore adgang til musiktjenesten Spotify før alle andre, da Spotify i sommer blev lanceret i USA. En opskrift som Klout under navnet Klout Perks har gjort til en forretningsmodel.

Med Perks kan virksomheder markedsføre deres produkter til folk med en høj Kloutscore. Filosofien bag er, at disse mennesker vil være tilbøjelig til at sprede ordet om produkterne på sociale netværk.

Skriv Kloutscore på cv'et

Men du kan også bruge dine Kloutscore på andre måder. For eksempel kan du nævne din Kloutscore i dine jobansøgninger, så potentielle arbejdsgivere, kan se, at du er god til at bruge sociale medier.

Du kan bruge dit Facebook og Twitter-login, når du registrerer dig som bruger på Klout.com, og herefter kan du registrere de enkelte netværk et for et. Her skal du dog være opmærksom på, at der kan gå et døgn eller mere, før Klout har hentet alle de nødvendige informationer fra de forskellige sociale netværk.

Eksempelvis steg denne skribents Kloutscore fra 13 til 47 i løbet af de første par dage. Ikke på grund af stigende aktivitet på sociale medier, men tilsyneladende fordi Klout i nogle tilfælde kan være et par dage om at fordøje de forskellige data fra Facebook

Læs også:

Sådan får din virksomhed mange fans på Facebook

Sådan bliver du super-sej på Twitter

Annonceindlæg fra 7N A/S

7N: Specialisterne bag Europas digitale forsvarsparathed

Når Danmark og Europa skal ruste sig til en ny sikkerhedspolitisk virkelighed, handler det ikke længere kun om materiel og mandskab.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S