Internet-blackout bryder mediernes tavshed om piratlov

Dagens internet-protest markerer et afgørende vendepunkt i kampen mod SOPA. Nu bliver historien om piratloven for første gang dækket bredt i alle medier.

Artikel top billede

I dag er internet-leksikonet Wikipedia og mange andre websteder gået i sort i protest mod den omstridte amerikanske piratlov SOPA (Stop Online Piracy). Kampen mod SOPA er også et opgør mellem de gamle og de nye medier - mellem den etablerede medieverden og den unge internet-branche.

Indtil nu har mainstream-medierne i USA stort set ignoreret debatten om SOPA. En analyse af Lexis-Nexis databasen viser at de store medier som MSNBC, Fox News, ABC, CBS og NBC ikke har bragt én eneste historie om SOPA fra den 1. oktober sidste år og frem til sidste uge. CNN har kun fortalt om SOPA én enkelt gang.

Media Matters, der har foretaget analysen, påpeger at de fleste af mediegiganterne er tilhængere af piratloven. Det gælder blandt andet Comcast/NBCUniversal (som ejer MSNBC og NBC News), Viacom (CBS), News Corporation (Fox News), Time Warner (CNN) og Disney (ABC).

"Folk tænker over deres karriere, og mange føler at det kan give problemer med deres moderselskab hvis de sætter fokus på denne historie," siger Eric Boehlert fra Media Matters til The Register.

Den farverige mediemogul Rupert Murdoch, der ejer News Corporation, har da også raset mod SOPA-modstanderne på Twitter - og mod det Hvide Hus, der har erklæret at man ikke kan støtte det nuværende forslag. Så er det nok ikke så underligt, at journalisterne hos Fox News ikke har den store lyst til at fortælle om SOPA.

Men det ser ud til at dagens internet-blackout kan markere et afgørende vendepunkt. Med beslutningen om at lukke Wikipedia og andre sites i en hel dag kan de etablerede medier ikke længere ignorere historien.

"Wikipedia, websites go dark in protest," lyder overskriften hos CNN, der også bringer et interview hvor Wikipedia-stifteren Jimmy Wales kritiserer lovforslaget.

"Wikipedia goes dark on piracy bill protest day," fortæller MSNBC, der også har den skræmmende rubrik "A world without free knowledge?". New York Times kalder det ligefrem "The Great Wikipedia Blackout".

Selv Rupert Murdochs Fox News kan ikke længere ignorere historien: "Wikipedia Goes Dark to Protest Web Piracy Bills," fortæller forsidehistorien.

Dermed ser det ud til, at Wikipedia, Wordpress, Reddit, Boing Boing og de mange andre modstandere af lovforslaget i hvert fald har opnået én ting - at bryde den medietavshed, der har hersket i lang tid.

Ifølge Wall Street Journal er SOPA-sagen også et eksempel på, at de store internet-giganter har lært hvordan de skal bruge nettet - og især sociale medier - til at lægge pres på det politiske system. Kampen mod piratloven er blevet organiseret online gennem hjemmesider som BlackOutSopa.org. Det kulminerer altså med den store blackout i dag.

Den store indflydelse som Google og Facebook har i dag understreges af, at den tidligere talsmand for det Hvide Hus, Joe Lockhardt, nu er ansat hos Facebook.

Den etablerede mediebranche har også forsøgt at samle støtte online gennem grupper som Coalition Against Counterfeiting and Piracy, der fortæller om sin side af sagen på fightonlinetheft.com. Men ellers har strategien primært været at få piratloven igennem uden den store offentlige diskussion. En strategi, som altså nu er mislykkes.

Flere af de store medier, som Washington Post, Guardian og NPR, er gået sammen om en usædvanlig aktion for at hjælpe læserne med at komme igennem dagen uden Wikipedia. De opfordrer læserne til at stille spørgsmål på Twitter med hash-tag'en #altwiki.

Der er også en guide til, hvordan man overlever den store blackout. De gode råd: "Prøv et leksikon", "Der findes et sted som kaldes et bibliotek" og "Ring til din bedstefar".

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S