Sådan fungerer iTunes Match

Det er nemt at snyde Apples musiktjeneste iTunes Match, som kun lytter til de første 17 sekunder af hver sang.

Artikel top billede

I november kunne Apple lancere sin meget omtalte musiktjeneste iTunes Match - den er dog indtil videre ikke officielt tilgængelig i Danmark. Med iTunes Match kan man flytte hele sin musiksamling til skyen, men det særlige er, at man ikke skal uploade musikfilerne. Tjenesten scanner selv musikken på den lokale computer og finder de matchende musiktitler i det store bibliotek med 20 millioner sange hos iTunes Store.

Herefter kan man så hente alle sangene fra skyen i 256-kbps AAC-kvalitet (uden DRM) - også selvom den oprindelige version af filen måske kun er i 96-kbps kvalitet.

Tyske heise online har kigget nærmere på, hvordan det egentlig fungerer når iTunes Match scanner musikken på harddisken. Det viser sig at iTunes Match analyserer musikken i hver enkelt fil - men kun de første 17 sekunder. Det er lige meget hvad der sker efter dette.

Med et par tricks er det endda muligt at aktivere et komplet album i iTunes Match, selvom man kun har et par gratis lydprøver liggende på harddisken.

Når iTunes Match har fundet en sang på computeren henter den altså de første 17 sekunder og prøver at finde et matchende musikstykke i iTunes Store. Når den har fundet en sang, der passer, tjekker programmet også om spillelængden er nogenlunde den samme (den kan variere med op til 12 sekunder).

Herefter kan brugeren hente en komplet AAC-version af sangen med 256 kbps fra iCloud-serverne.

Men iTunes Match er altså ligeglad med lydkvalitet - selv en meget dårlig lydoptagelse bliver stadig genkendt - og det betyder heller ikke noget, om filen kun indeholder støj eller ingen lyd efter de første 17 sekunder.

Det betyder blandt andet at man kan gemme lydsporet fra en Youtube-video og bruge det til at aktivere den pågældende sang i iTunes Match.

Hos online-musikbutikker som Sony Music Unlimited og Deezer kan man typisk streame de første 30 sekunder af en sang, inden man beslutter om man vil købe den. Hvis man gemmer disse 30 sekunder, kan det bruges til at "snyde" iTunes Match til at tro at man har købt sangen - og den bliver så frigivet i skyen.

Det er sværere med Amazon, Musicload eller iTunes selv, hvor lydprøven typisk starter midt i sangen (iTunes Match kræver altid de første 17 sekunder).

Heise online har testet dette med et Leonard Cohen-album, hvor man har hentet lydprøver fra Sony Music og eksporteret dem som mp3-filer. Det tog mindre end 25 minutter, så havde iTunes Match frigivet en komplet version af albummet - uden at man har betalt en krone for musikken.

Typisk genkender iTunes Match mellem 70 og 80 procent af sangene, så man ikke behøver uploade dem selv. Det er også en fordel for Apple at algoritmen ikke er så krævende og altså kun lytter til de første sekunder af musikoptagelser - jo flere sange der bliver aktiveret uden upload, jo mere plads sparer Apple på sine servere.

Men den tyske test viser også, at det er rimelig let at snyde iTunes Match til at aktivere musik som man faktisk ikke har købt - enten ved at hente lydsporet fra en Youtube-video eller en kort lydprøve fra en netbutik. Det koster 25 dollar om året at bruge iTunes Match i USA.

Capgemini Danmark A/S

IGNITE Graduate Program 2026

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Test Consultant

Midtjylland

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Sikkerhed | Aarhus C

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil