Sådan fungerer iTunes Match

Det er nemt at snyde Apples musiktjeneste iTunes Match, som kun lytter til de første 17 sekunder af hver sang.

Artikel top billede

I november kunne Apple lancere sin meget omtalte musiktjeneste iTunes Match - den er dog indtil videre ikke officielt tilgængelig i Danmark. Med iTunes Match kan man flytte hele sin musiksamling til skyen, men det særlige er, at man ikke skal uploade musikfilerne. Tjenesten scanner selv musikken på den lokale computer og finder de matchende musiktitler i det store bibliotek med 20 millioner sange hos iTunes Store.

Herefter kan man så hente alle sangene fra skyen i 256-kbps AAC-kvalitet (uden DRM) - også selvom den oprindelige version af filen måske kun er i 96-kbps kvalitet.

Tyske heise online har kigget nærmere på, hvordan det egentlig fungerer når iTunes Match scanner musikken på harddisken. Det viser sig at iTunes Match analyserer musikken i hver enkelt fil - men kun de første 17 sekunder. Det er lige meget hvad der sker efter dette.

Med et par tricks er det endda muligt at aktivere et komplet album i iTunes Match, selvom man kun har et par gratis lydprøver liggende på harddisken.

Når iTunes Match har fundet en sang på computeren henter den altså de første 17 sekunder og prøver at finde et matchende musikstykke i iTunes Store. Når den har fundet en sang, der passer, tjekker programmet også om spillelængden er nogenlunde den samme (den kan variere med op til 12 sekunder).

Herefter kan brugeren hente en komplet AAC-version af sangen med 256 kbps fra iCloud-serverne.

Men iTunes Match er altså ligeglad med lydkvalitet - selv en meget dårlig lydoptagelse bliver stadig genkendt - og det betyder heller ikke noget, om filen kun indeholder støj eller ingen lyd efter de første 17 sekunder.

Det betyder blandt andet at man kan gemme lydsporet fra en Youtube-video og bruge det til at aktivere den pågældende sang i iTunes Match.

Hos online-musikbutikker som Sony Music Unlimited og Deezer kan man typisk streame de første 30 sekunder af en sang, inden man beslutter om man vil købe den. Hvis man gemmer disse 30 sekunder, kan det bruges til at "snyde" iTunes Match til at tro at man har købt sangen - og den bliver så frigivet i skyen.

Det er sværere med Amazon, Musicload eller iTunes selv, hvor lydprøven typisk starter midt i sangen (iTunes Match kræver altid de første 17 sekunder).

Heise online har testet dette med et Leonard Cohen-album, hvor man har hentet lydprøver fra Sony Music og eksporteret dem som mp3-filer. Det tog mindre end 25 minutter, så havde iTunes Match frigivet en komplet version af albummet - uden at man har betalt en krone for musikken.

Typisk genkender iTunes Match mellem 70 og 80 procent af sangene, så man ikke behøver uploade dem selv. Det er også en fordel for Apple at algoritmen ikke er så krævende og altså kun lytter til de første sekunder af musikoptagelser - jo flere sange der bliver aktiveret uden upload, jo mere plads sparer Apple på sine servere.

Men den tyske test viser også, at det er rimelig let at snyde iTunes Match til at aktivere musik som man faktisk ikke har købt - enten ved at hente lydsporet fra en Youtube-video eller en kort lydprøve fra en netbutik. Det koster 25 dollar om året at bruge iTunes Match i USA.

Mere om samme emne

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S