EU starter sag mod Danmark: For dyrt at sende udenlandske sms'er til danskerne

Danske teleselskaber skal tilbyde samme priser til udenlandske selskaber som til selskaberne på det danske marked, siger kommissionen.

Artikel top billede

EU Kommission har startet en sag mod Erhvervsstyrelsen (tidligere IT og Telestyrelsen), hvis praksis for regulering af SMS-priser skal kulegraves. Det meddeler kommissionen i en pressemeddelelse.

Kommissionen har skrevet til Erhvervsstyrelsen og udtrykt "alvorlige tvivl" om dens praksis for regulering af sms-terminerings-priser.

Termineringsprisen er det beløb, som det modtagende teleselskab tager fra afsender-teleselskabet, når en tele-bruger ringer eller sender en sms til person, der er kunde i et andet selskab end hans eget.

Sms-terminerings-prisen for danske selskaber er reguleret - og har altså en fastsat øvre grænse, mens danske teleselskaber selv må bestemme, hvor meget de vil tage sig betalt for at sende sms'er til udenlandske selskaber.

"Det afgørende for, om terminerings-taksten er underkastet regulering, er, om det udenlandske selskab konkurerer om de samme kunder som det danske selskab, og det har vi ikke vurderet var tilfældet i den pågældende sag," siger Helle Bøjen Larsen, kontorchef i Erhvervsstyrelsens markedskontor til ComON.

Det er selskabet Lycamobile, der har givet anledning til Kommissionens sag mod Erhvervsstyrelsen. Lycamobile har været aktiv på det danske marked siden 2010. Selskabet er et såkaldt MVNO uden eget telenet. Sagen er kommet op nu, fordi Erhvervsstyrelsen har anmeldt sit udspil for regulering af sms-terminerings-taksten for dette selskab til EU-Kommissionen.

Hvis EU-Kommissionens kulegravning af den danske praksis fører til en ændring af reguleringen af sms-termineringstakster ved levering til udenlandske teleselskaber, vil det sandsynligvis blive billigere at sende udenlandske sms'er til danskerne. Men indgrebet fører ikke til de store ændringer for danske telebrugere.

"Efter vores opfattelse vil EU-indgrebet betyde, at udenlandske selskaber kan give deres kunder billigere priser uden, at det nødvendigvis kommer danske kunder til gode den anden vej," siger Helle Bøjen Larsen.

Læs EU Kommissionens forklaring om sagen her.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S