EU starter sag mod Danmark: For dyrt at sende udenlandske sms'er til danskerne

Danske teleselskaber skal tilbyde samme priser til udenlandske selskaber som til selskaberne på det danske marked, siger kommissionen.

Artikel top billede

EU Kommission har startet en sag mod Erhvervsstyrelsen (tidligere IT og Telestyrelsen), hvis praksis for regulering af SMS-priser skal kulegraves. Det meddeler kommissionen i en pressemeddelelse.

Kommissionen har skrevet til Erhvervsstyrelsen og udtrykt "alvorlige tvivl" om dens praksis for regulering af sms-terminerings-priser.

Termineringsprisen er det beløb, som det modtagende teleselskab tager fra afsender-teleselskabet, når en tele-bruger ringer eller sender en sms til person, der er kunde i et andet selskab end hans eget.

Sms-terminerings-prisen for danske selskaber er reguleret - og har altså en fastsat øvre grænse, mens danske teleselskaber selv må bestemme, hvor meget de vil tage sig betalt for at sende sms'er til udenlandske selskaber.

"Det afgørende for, om terminerings-taksten er underkastet regulering, er, om det udenlandske selskab konkurerer om de samme kunder som det danske selskab, og det har vi ikke vurderet var tilfældet i den pågældende sag," siger Helle Bøjen Larsen, kontorchef i Erhvervsstyrelsens markedskontor til ComON.

Det er selskabet Lycamobile, der har givet anledning til Kommissionens sag mod Erhvervsstyrelsen. Lycamobile har været aktiv på det danske marked siden 2010. Selskabet er et såkaldt MVNO uden eget telenet. Sagen er kommet op nu, fordi Erhvervsstyrelsen har anmeldt sit udspil for regulering af sms-terminerings-taksten for dette selskab til EU-Kommissionen.

Hvis EU-Kommissionens kulegravning af den danske praksis fører til en ændring af reguleringen af sms-termineringstakster ved levering til udenlandske teleselskaber, vil det sandsynligvis blive billigere at sende udenlandske sms'er til danskerne. Men indgrebet fører ikke til de store ændringer for danske telebrugere.

"Efter vores opfattelse vil EU-indgrebet betyde, at udenlandske selskaber kan give deres kunder billigere priser uden, at det nødvendigvis kommer danske kunder til gode den anden vej," siger Helle Bøjen Larsen.

Læs EU Kommissionens forklaring om sagen her.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S