Artikel top billede

Pinterest er nyt og superhot: Her er otte gode tips

Er det nye sociale medie Pinterest kun for cupcake-bagende kvinder, eller kan det også bruges til business?

Du har måske allerede hørt om det nye hotte sociale medie Pinterest.

Det er en slags digital opslagstavle, hvor du kan poste billeder, som du gerne vil dele med dine venner og kontakter.

Billederne bliver organiseret på forskellige virtuelle opslagstavler - boards. Er du interesseret i sport, boligindretning og gadgets, kan du lave et board til hvert emne, hvor du eksempelvis poster billeder af dine favorit-fodboldspillere og nye fede mobiltelefoner.

Mere end 10 millioner brugere

I februar 2012 rundede Pinterest 10 millioner registrerede brugere, og det lader til, at det fortsat vælter ind med nye brugere. 

Angiveligt er Pinterest især populær blandt de kvindelige internetbrugere. En fordom der hurtigt ser ud til at blive bekræftet, når man bevæger sig ind på Pinterest for første gang. 

For på Pinterest flyder det med billeder af cup-cakes, smarte kjoler og nipsting til boligen.

Kan virksomheder bruge Pinterest?

Derfor er det store spørgsmål: Er Pinterest kun til kageopskrifter, eller kan det også bruges af virksomheder?

Det har vi spurgt journalist og specialist i online kommunikation Lisbeth Scharling om.

Hun har gennem de seneste måneder selv siddet klinet til skærmen og eksperimenteret med Pinterest, og ifølge Scharling er cupcake-besættelse på Pinterest blot et forbigående fænomen.

"I øjeblikket er Pinterest meget præget af private hobbyprojekter, men det vil helt sikkert forandre sig, efterhånden som flere og flere virksomheder opdager mulighederne på Pinterest," siger hun.

Fire grunde til at bruge Pinterest

Ifølge Lisbeth Scharling er der især fire gode grunde til, at din virksomhed skal bruge Pinterest.

1. Pinterest kan også bruges af håndværkeren

Pinterest er oplagt at bruge som et udstillingsvindue, hvis du har en virksomhed, der producerer eller designer sine egne produkter, mener Lisbeth Scharling. 

Ikke mindst, hvis du beskæftiger dig med bolig, kæledyr og madlavning og alle de områder, der i forvejen er populære på Pinterest. 

"Men jeg kan også let forestille mig, at en tømrer kan bruge Pinterest. Bygger han eksempelvis sommerhuse, kan han lave et board, hvor potentielle kunder kan se billeder af alle de sommerhuse, han har bygget," siger hun. 

2. Brug det som et avanceret Powerpoint

I stedet for at pinne - som det hedder på Pinterest - billeder i håbet om, at en masse mennesker vil se dem, kan du også bruge Pinterest på en helt anden måde, mener Lisbeth Scharling. 

Du kan eksempelvis lave boards, der er målrettet en specifik person og et helt eksakt projekt, som I arbejder på. Du kan herefter vælge at maile det til personen eller fremvise det for personen til et møde.

På denne måde kan Pinterest komme til fungere som en slags substitut for PowerPoint eller lignende præsentationsprogrammer. 

3. Ikke så krævende som Facebook

Selv mange små virksomheder har i dag deres egne Facebook-sider.

Men ifølge Lisbeth Scharling er ulempen ved en Facebook-profil, at den kan være meget ressourcekrævende at vedligeholde, fordi du løbende skal lave opdateringer, svare på kundernes kommentarer og i det hele taget være aktiv og holde profilen ved lige. 

Derfor kan det være en fordel at oprette en profil på Pinterest, som ifølge Scharlingt er betydeligt lettere at vedligeholde og administrere. 

"Det er lynhurtigt lige at pinne 20 eller 30 nye billeder på et board, mens det kan være noget mere ressourcekrævende hele tiden at skulle finde på gode statusopdateringer," siger hun. 

4. Du behøver ikke være sprog-ekspert

En af ulemperne ved at være aktiv på Twitter eller Facebook er, at det ofte stiller krav til, at du kan skrive godt og relativt fejlfrit dansk. 

Det kan sende uheldige signaler, hvis din virksomheds statusopdatering er fyldt med fejl. Desuden kræver en god opdatering også tit, at du kan formulere dig relativt præcist og kortfattet. 

Men den slags bekymringer behøver du ifølge Lisberth Scherling ikke gøre dig på Pinterest, hvor du i højere grad udtrykker dig visuelt. 

Her kan du være kreativ, selv om du måske ikke var skolemester i dansk grammatik.

Fire Pinterest-faldgruber

Der er imidlertid også en række faldgruber på Pinterest, som du bør være opmærksom på, før du giver dig i kast med det nye sociale medie. 

Her er fire gode råd til, hvordan du viger uden om fælderne.

1. Du må ikke glemme ophavsretten

Den helt store udfordring på Pinterest er ophavsretten.

Pinner du et billede, som du ikke har ophavsretten til, kan du hurtigt få vrede advokater på nakken og et sagsanlæg på halsen.

"På Pinterest bryder folk ophavsretten i stor stil, og netop derfor kan det være svært at gennemskue, hvad du må og ikke må gøre," siger Lisbeth Scharling.

Ser du som privatperson stort på ophavsretten på Pinterest, kan du måske være heldig og slippe afsted med det.

Men begynder virksomheder at bryde folks ophavsret i et kommercielt øjemed, er der uden tvivl en endnu større risiko for, at der vil blive slået hårdt ned på det.

Løsningen kan være kun at poste billeder, du selv har taget, eller sikre, at du har tilladelse til at bruge billederne.

Det kan du eksempelvis gøre ved at bruge creative commons-billeder, hvor der specifikt er givet tilladelse til, at billederne må bruges kommercielt.

Du kan blandt andet finde denne type billeder på billedsiden Flickr.

2. Husk også din egen ophavsret

Når du poster billeder på Facebook, giver du - som du muligvis ved - Facebook råderet over dine billeder.

Det samme er også tilfældet på Pinterest. Derfor skal du huske at tænke dig om, før du begynder at pinne dine egne billeder.

Det kan eksempelvis være problematisk, hvis du er fotograf eller illustrator og gerne vil bruge Pinterest som udstillingsvindue.  

3. Husk - det er ikke et kræmmermarked

Virksomheder er naturligvis aktive på sociale medier, fordi de gerne vil tjene penge.

Men nogle gange tager ønsket om hurtig profit så meget overhånd, at det virker, som om virksomhederne har forvekslet de sociale medier med et kræmmermarked, hvor gælder om at prakke sine  produkter på gud og hvermand, der tilfældigvis passerer forbi. 

Ifølge Lisbeth Scharling skal virksomhederne i stedet agere mere socialt.

"Har du eksempelvis lavet en kogebog, kan det virke anstrengende på folk, hvis du konstant pinner billeder af din bog med et link til et sted, hvor du kan købe den. I stedet kan det være mere effektivt, hvis du indimellem pinner en god opskrift og mere diskret gør opmærksom på, hvor den kan købes," siger hun.

Hun anbefaler desuden, at du også indimellem husker at pinne andre folks billeder, skrive en kommentar og i det hele husker at agere socialt.

4. Alt du skriver er synligt

På andre sociale netværk kan du sende private beskeder og oprette grupper, der ikke er synlige for offentligheden.

Men på Pinterest skal du være opmærksom på, at alt du poster og skriver, er tilgængeligt for alle. Og Lisbeth Scharling mener, at det ville være en god idé, hvis Pinterest-brugerne i fremtiden kan få mulighed for at oprette private boards, som eksempelvis kan bruges til intern idéudvikling.

Er din virksomhed på Pinterest? Så vil PC World Business Center gerne høre fra dig. Skriv til: j.wittorff@idg.dk

Læs også:
 
Sådan får du fede og lovlige forretnings-fotos

Sådan undgår du at blive indholds-tyv på nettet 

Bliv super-sej til Twitter




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere