Hold på hat og briller: Folk snager i din tabte telefon

Der er god grund til at passwordbeskytte din telefon. Et eksperiment afslører, at næsten alle tabte telefoner bliver gennemsnust, når de bliver fundet.

Artikel top billede

Hvad sker der, når folk finder en mobiltelefon på gaden?

Det har software-sikkerhedsfirmaet Symantec undersøgt.

I et usædvanligt godt udtænkt pr-fremstød har firmaet med vilje tabt 50 mobiltelefoner i en række udvalgte amerikanske storbyer.

Telefonerne var proppet med en masse fiktive personlige oplysninger om telefonens ejermand. Men derudover var telefonerne også udstyret med sporingsdata, der afslører, hvad der sker med telefonen, når den blev fundet.

Fyldt med snushaner

96 procent af de personer, der fandt telefonerne, snagede i personlige oplysninger - ud over hvad der var nødvendigt for at finde frem til telefonens ejermand.

Herudover kiggede 72 procent i telefonens fotoalbum, 60 procent kiggede i e-mails og sociale netværk, mens 43 procent gik så langt som til at forsøge at åbne app'en til ejermandens netbank.

Ud af alle de oplysninger, der blev snaget i, var 50 procent af dem forretningsfølsomme.

Eksperimentet afslørede desuden, at blot 50 procent af dem, der fandt telefonerne, havde til hensigt at levere den tilbage til ejermanden.

Sådan beskytter du din telefon

Man skal naturligvis tage det med et gran salt, når et sikkerhedsfirma laver denne type undersøgelser.

Men alligevel bør undersøgelsen give grund til eftertanke, hvis du ikke allerede har password-beskyttet billeder og andre følsomme data på din mobiltelefon.

Er du i tvivl om, hvordan du gør?

Så bør du læse følgende guide, som vi har skrevet på PC World Business Center: 

Sådan password-beskytter du dine smartphone-billeder

Læs her, hvordan du finder din mistede gadgets igen: 

Sådan finder du din forsvundne Android-telefon
 
Sådan finder du din stjålne computer

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S