Solenergi til datacentre er et pr-stunt

Både Apple og Facebook bygger store solanlæg i nærheden af deres datacentre. Men de kan slet ikke levere nok strøm til at holde serverne kørende.

Artikel top billede

Apple bygger et gigantisk solkraftværk på et område på 70 hektar i nærheden af et af sine store datacentre i byen Maiden i North Carolina. Facebook har også installeret solpaneler ved sit nye datacenter i Prineville, Oregon. Men der er måske snarere tale om et pr-stunt end et seriøst forsøg på at skaffe grøn energi.

Det mener Amazons datacenter-guru James Hamilton, der også tidligere har været datacenter-arkitekt hos Microsoft.

"Jeg kan ikke få tallene til at hænge sammen og jeg spørger mig selv om disse store solanlæg i virkeligheden er noget, der ligger mellem en dårlig ide og ren marketing, hvor effekten på miljøet er rent optisk," skriver han i sin blog.

Det er en kendt sag at datacentre sluger meget strøm og det udgør en stor del af prisen for at holde et datacenter kørende. James Hamilton har regnet sig frem til, at Apples solanlæg kun er i stand til at levere fire procent af den energi, som datacenteret behøver - selvom det altså fylder et enormt areal.

Det ser endnu værre ud med Facebooks solpaneler, som skulle være i stand til at producere 100 kilowatt - men Hamilton mener at det faktiske tal snarere er 13,75 kilowatt. Det er kun 0,055 pct. af den totale energi, som datacenteret behøver.

"Det kan måske holde belysningen i datacenteret kørende men det har næsten ingen målelig effekt på det totale energiforbrug," skriver han.

En talsmand for Facebook bekræfter da også overfor Wired, at solenergien faktisk bruges til belysningen - og ikke meget andet. Her betegner man anlægget som et eksperiment.

Hvis man skal bygge et solkraftværk som kan forsyne et helt datacenter med energi, så vil det kræve et enormt areal som er mange gange større end datacenteret, konstaterer Hamilton.

Han mener at det er bedre at investere i nye køleteknologier og energieffektive servere og storage-anlæg for at reducere strømforbruget og dermed miljøbelastningen.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Tanja Schmidt Larsen, Director, Legal & Compliance hos Sentia A/S, er pr. 1. december 2025 forfremmet til Chief Operations Officer (COO). Hun skal fremover især beskæftige sig med synergi mellem kommercielle og tekniske processer samt sikre en sammenhængende kunderejse og fortsat driftsstabilitet. Forfremmelse
    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil