For et år siden kom den nye applikation Color til iPhone og Android. Der kommer mange nye applikationer hver eneste dag - men Color var alligevel speciel. Allerede inden lanceringen var der investeret mere end 200 millioner kroner i firmaet. Pengene kom fra kendte investorer som Sequoia Capital, Bain Capital og Silicon Valley Bank. Sequoia var også en af de første investorer i Google.
I dag ser det ikke så godt ud for Color. Den første ide var at opbygge en slags virtuel verden med billeder fra brugerne. Den ide er nu droppet. I stedet er Color forvandlet til en app, hvor man kan uploade korte videoklip som statusopdateringer til Facebook. Der er kun 30.000 daglige brugere. Til sammenligning er der 15 millioner, der bruger foto-applikationen Instagram.
Så det kunne umiddelbart se ud til, at de 200 millioner kroner er forsvundet i et dybt sort hul. Men det er måske for tidligt at dømme firmaet ude - Color har i hvert fald nok kapital til at afprøve nye koncepter og finde den rigtige model for sin app.
Der har været meget store forventninger til Color - og det skyldes ikke mindst folkene bag. Bill Nguyen, der startede musiktjenesten Lala og solgte den til Apple i 2009, Peter Pham, tidligere chef for BillShrink og D.J. Patil, der kommer fra LinkedIn.
Det oprindelige koncept var at danne et spontant socialt netværk baseret på hvor man befinder sig. Programmet skulle udnytte telefonens GPS til at vise alle billeder, som andre Color-brugere har uploadet inden for de nærmeste 50 meter.
Color havde også en meget speciel tilgang til privacy - det eksisterer ganske enkelt ikke. Billeder kunne ikke markeres som private. Alle fotos der blev uploadet var offentlige og de tilhørte Color i det øjeblik de landede på serverne.
"Vi er alle født som voyerister," lød budskabet fra Color-stifteren Peter Pham. Hans partner Nguyen regnede med at der kan tjenes "læssevis af penge" på annoncer eller ved at licensere softwaren til andre firmaer.
Men sådan skulle det altså ikke gå. Det oprindelige koncept er skrottet og Color er nærmest forsvundet i glemslen.
Color pralede ellers med, at Sequoia havde investeret flere penge i dette nye firma end man skød i Google.
Der er mange historier om, at it-iværksættere er på fallittens rand og så kommer stærkt tilbage. Rovio kom ud med 50 forskellige spil inden man fandt på Angry Birds. OMGPOP, der netop er solgt til Zynga for en milliard kroner, var løbet helt tør for penge, inden man fik ideen til fænomenet Draw Something.