Her er iPad-fabrikken i Kina

En amerikansk journalist har helt usædvanligt fået lov til at besøge af en Foxconns iPad-fabrikker. Se videooptagelserne her.

Artikel top billede

Som den anden vestlige journalist nogensinde fik amerikanske Rob Schmitz fra Marketplace lov til at besøge Longhua-fabrikken i Shenzhen i Kina. Her fremstiller Foxconn blandt andet iPad for Apple og andre produkter. Der har været stor kritik af arbejdsforholdene på fabrikkerne og de mange ulykker, hvor arbejdere er omkommet.

Det har fået Apple og Foxconn til at indlede en charmeoffensiv - og journalistens tilladelse til at besøge fabrikken kan være et led i dette. Han har dokumenteret sit besøg med en video og en længere artikel, og det tegner generelt et noget mere positivt billede af Foxconn end det, som man ellers hører.

På Longhua-fabrikken arbejder mere end 240.000 mennesker og den minder mere om en by end et fabriksanlæg. Der er forretninger, biblioteker, internet-cafeer og et fodbold-stadion. De ansatte, som Schmitz har talt med, er generelt tilfredse med at arbejde hos Foxconn.

På optagelserne kan man se, hvordan hundredvis af mennesker står i kø for at søge om et job på fabrikken. Mange af dem kommer fra fattige landområder i Kina.

Det positive billede står i skærende kontrast til de mange historier om umenneskelige arbejdsforhold, selvmord blandt de ansatte og ubetalt overarbejde. New York Times satte fokus på problemerne i en stor artikel i januar.

En af de mest ihærdige Apple-kritikere, Mike Daisey, er dog blevet afsløret i at snyde med sine fakta. I det sidste års tid er Daisey rejst rundt i USA med sin monolog "The Agony and Ecstasy of Steve Jobs", som er en blanding af et en-mands-teaterstykke og en brandtale mod arbejdsforholdene på de kinesiske fabrikker, hvor Apple fremstiller sine produkter.

Daisey rejste selv til Kina i 2010, hvor han besøgte de udskældte Foxconn-fabrikker og snakkede med ansatte om deres vilkår. Men det viste sig senere, at en del af hans fortælling er fri fantasi.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job