Danske iværksættere skal lære om Silicon Valley

Det danske initiativ Scaleit vil hjælpe danske virksomheder med at vokse ved at bygge bro til iværksættermiljøet i Silicon Valley.

Artikel top billede

Sidste år var 20 danske it-iværksættere på besøg i Silicon Valley i en uge for at lede efter investorer og potentielle partnere. Det skete som en del af det såkaldte Scaleit-program, der er arrangeret af den danske repræsentation i Silicon Valley, Innovation Center Danmark. Nu skal vækstinitiativet fortsættes med en række arrangementer både i Danmark og i USA.

I den kommende tid holdes en række gratis endags-seminarer i de største danske byer, hvor der bliver mulighed for at høre om Silicon Valley og de vigtigste trends i it-dalen. Her kan iværksættere også høre om, hvad de skal gøre for at skaffe kapital fra de amerikanske investorer.

"Vi ønsker generelt at inspirere iværksættere til at tænke deres virksomhed stort og globalt fra start af. Samtidig fokuserer vi på at engagere de teknologi virksomheder der har det største potentiale for at skalere deres virksomhed Internationalt ved at tage dem med til Silicon Valley. Scaleit er en flerstrenget strategi til at eksekvere dansk iværksætteri globalt!" siger Søren Therkelsen, co-founder af Scaleit.

Samtidig gentages modellen fra sidste år, hvor 20 danske virksomheder skal rejse en uge til USA for at lære mere om Silicon Valleys økosystem.

Virksomhederne skal bl.a. besøge it-giganter som Google og Facebook til inspiration, modtage feedback fra amerikanske rådgivere på produkt og forretningsplan, få et indledende netværk, lære at pitche foran rigtige investorer og få et generelt indblik i, hvordan miljøet fungerer.

De 10 danske virksomheder med det største potentiale for at skalere og accelerere deres virksomhed i USA vil blive udvalgt til et længerevarende ophold i Silicon Valley. Selve udvælgelsen sker gennem en proces, hvor et panel med deltagere fra Silicon Valley vil afgøre hvem der skal med.

Gennem de knap to måneder skal der udvikles en skræddersyet vækststrategi for hver virksomhed. Deltagerne vil også blive trænet i investerings- eller salgspræsentationer og blive undervist i hvordan man kan lave en dansk-amerikansk virksomhedsopsætning.

Innovation Center Danmark fortæller at det treårige mål for Scaleit er at involvere op mod 1.000 iværksættere i Danmark og samtidig give op mod 100 danske teknologivirksomheder mulighed for enten en uge eller to måneders ophold i Silicon Valley.

Det skal gøre virksomhederne attraktive for Silicon Valleys risikovillige kapital og give dem forståelse for global markedsføring.

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

Thea Scheuer Gregersen

Norriq Danmark A/S