Magnetiske bakterier bygger fremtidens computere

Din næste computer skal måske dyrkes i en bakterie-tank.

Forskere fra det britiske University of Leeds og det japanske Tokyo University of Agriculture and Technology har fået bakterier til at fremstille mikroskopiske magneter. Det kan løse et af de helt store problemer i chipindustrien. Efterhånden som strukturbredden bliver stadig mindre, bliver det også sværere at fremstille chips med komponenter i nano-størrelse.

Løsningen kan altså være at få bakterier til at fremstille komponenterne i stedet for at producere dem med traditionelle metoder. Det skriver BBC.

Forskerne har brugt et bakterium, der kaldes Magnetospirilllum magneticum. Det lever under overfladen i vandhuller og søer, hvor det svømmer op og ned ved at følge Jordens magnetfelt.

Bakteriet omdanner selv jern til mineralet magnetit, som er det mest magnetiske mineral på Jorden.

Forskerne har nu kopieret denne metode og brugt til at "dyrke" magneter, som muligvis kan bruges i fremtidens harddiske.

"Efterhånden som komponenterne bliver mindre nærmere vi os hurtigt grænsen for det, der kan fremstilles med traditionelle metoder til elektronik-produktion. De sædvanlige maskiner fungerer ikke godt i denne målestok. Naturen har forsynet os med det perfekte værktøj til at håndtere dette problem," siger forskningschef Sarah Staniland fra University of Leeds.

De samme forskere har også dyrket en mikroskopisk tråd i en kunstig celle, som bruger et protein der også findes i menneskets lipidmolekyler.

"Disse biologiske tråde har elektrisk modstand og kan overføre informationer fra et sæt af celler i en biologisk computer til alle de andre celler," siger forskeren Masayoshi Tanaka fra Tokyo University.

Han mener, at det inden længe bliver muligt at fremstille en komplet biologisk computer.

Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere

Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere

Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere

Premium
SMV'er mangler stadig basal it-sikkerhed: “Der er simpelthen ikke nok økonomi i det for de store virksomheder”
Mindre sikkerhedsvirksomheder har fået øjnene op for at sælge it-sikkerhedsløsninger til SMV'er. Den etablerede branche er nemlig ikke interesseret i SMV-markedet, lyder vurderingen fra CTO hos EG.
Computerworld
Studieguide: Følg disse råd og få mest smartphone for pengene - disse fire smartphones er de bedste køb lige nu
En ny, velfungerende smartphone behøver ikke at koste alverden. Sådan får du masser af mobil til få penge.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Amazon kan komme til at lide samme skæbne som Uber i Danmark - fagbevægelse ruster sig til kamp
Den danske fagbevægelse står klar til at give Amazon en varm velkomst på det danske marked. Spørgsmålet er derfor om et stærkt samarbejde mellem på den side detailbranchen og internethandlen og på den anden side fagbevægelsen vil kunne skabe et bolværk mod Amazons indtog, eller om Amazon har lært af Uber og Ryanairs fejl?
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.