Microsoft reagerer på Greenpeace-kritik

Nu lover Microsoft at hele virksomheden skal være co2-neutral.

Artikel top billede

I sidste måned kom Greenpeace med en rapport som kritiserer Microsoft, Apple og andre cloud-udbydere for at bruge "snavset" strøm. En stor del af energien til verdens datacentre kommer fra kul- eller atomkraftværker. Så hjælper det heller ikke at placere solpaneler på taget - de kan slet ikke levere nok strøm til at holde serverne kørende.

Nu kommer Microsoft så med et nyt initiativ, hvor virksomheden skal gøres co2-neutral. Det bliver beskrevet i Microsofts officielle blog. Det er både Microsofts kontorer og datacenter, som fremover skal køre co2-neutralt. De enkelte Microsoft-afdelinger skal føre regnskab og betale for deres co2-udledning og antallet af forretningsrejser skal reduceres med Microsofts egen software.

Besparelserne skal samles i en fond, der skal bruges til udvikling af nye bæredygtige energikilder.

Men Microsoft er ikke den første it-gigant, der forsøger at skærpe sin miljøprofil. Google har været co2-neutral siden 2007 - hvis man skal tro selskabets egne oplysninger - og Facebook og Apple har investeret i grønne datacentre. Greenpeace mener alligevel, at de ikke har gjort nok.

Microsoft beskriver sit nye initiativ i et whitepaper og håber at det kan fungere som eksempel for andre virksomheder.

"Vi erkender at vi ikke er det første selskab, der forpligter sig til co2-neutralitet, men vi håber at vores beslutning kan få både små og store virksomheder til at se på hvordan de kan tackle denne vigtige problemstilling," skriver Microsofts chief operation officer Kevin Turner i bloggen.

Generelt mener Greenpeace, at der er et stort potentiale for grøn energi i skyen - men det kræver at cloud-udbyderne gør en aktiv indsats. Facebook har fået ros for sit kommende datacenter i det kolde svenske Luleå, der udelukkende skal drives med bæredygtig energi.

Mere om samme emne

Annonceindlæg fra Salesforce

Sådan høster det offentlige værdi af AI-agenter

AI-agenter skaber allerede resultater i kommunal sammenhæng, men det kræver klare mål og viden om mulighederne for at få størst gevinst af indsatsen.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car