Microsoft laver interaktive tv-reklamer med Kinect

I næste måned er Microsoft klar med de første Kinect-styrede reklamer.

Artikel top billede

Sidste år kunne ComON fortælle at Microsoft vil bruge Kinect som annonceværktøj og dermed give brugerne mulighed for at interagere med reklamerne på helt nye måder. Nu er Microsoft langt om længe klar med sit nye koncept, der kaldes for NUads. De første interaktive reklamer kommer i næste måned, fortæller Microsoft til CNET.

"Forestil dig, at du ser nogle fantastiske tv-reklamer under Super Bowl. Du siger noget i retning af "Xbox del" og den sørger automatisk for at dele det, på Facebook eller Twitter. Annoncørerne er meget imponerede," sagde Microsofts Lyn Watts på Privacy Identity Innovation konferencen i denne uge.

Men han indrømmer også at det nu er muligt at "gøre nogle ting som ikke nødvendigvis er det rigtige at gøre". Kinect-mikrofonen kan optage lyd i stuen og sende det tilbage til annoncørerne. Kameraet kan genkende ansigter og sende video tilbage.  

"Hvor mange opholder sig i stuen? Hvordan reagerer de på reklamen? Kan vi observere deres reaktion, og hvis vi kan, har vi så mulighed for at vise en anden reklame, eller den samme reklame, baseret på deres reaktion?" spørger Lyn Watts.

Han mener at Kinect-udviklerne bør tænke grundigt over mulige privacy-problemer og sørge for, at brugerne er klar over hvilke data der indsamles og bruges.

Et eksempel er Razorfish, der har udviklet en KinectShop hvor man kan prøve forskellige virtuelle beklædningsgenstande. Men hvad nu, hvis forhandleren gemmer disse data og bruger ansigtsgenkendelse til at identificere brugeren, når man træder ind i den fysiske forretning?

"Den siger, 'Jane, velkommen tilbage, vi har ikke set dig i nogle uger, du godeste, du har tabt dig fem kilo? Og nu er du størrelse seks?" siger Watts.

Microsoft understreger selv, at man ikke bruger Kinect-data til  at levere målrettede annoncer. Men det gælder ikke nødvendigvis for de mange tredjeparts-udviklere, der skaber applikationer med Kinect.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S