Sidste år kunne ComON fortælle at Microsoft vil bruge Kinect som annonceværktøj og dermed give brugerne mulighed for at interagere med reklamerne på helt nye måder. Nu er Microsoft langt om længe klar med sit nye koncept, der kaldes for NUads. De første interaktive reklamer kommer i næste måned, fortæller Microsoft til CNET.
"Forestil dig, at du ser nogle fantastiske tv-reklamer under Super Bowl. Du siger noget i retning af "Xbox del" og den sørger automatisk for at dele det, på Facebook eller Twitter. Annoncørerne er meget imponerede," sagde Microsofts Lyn Watts på Privacy Identity Innovation konferencen i denne uge.
Men han indrømmer også at det nu er muligt at "gøre nogle ting som ikke nødvendigvis er det rigtige at gøre". Kinect-mikrofonen kan optage lyd i stuen og sende det tilbage til annoncørerne. Kameraet kan genkende ansigter og sende video tilbage.
"Hvor mange opholder sig i stuen? Hvordan reagerer de på reklamen? Kan vi observere deres reaktion, og hvis vi kan, har vi så mulighed for at vise en anden reklame, eller den samme reklame, baseret på deres reaktion?" spørger Lyn Watts.
Han mener at Kinect-udviklerne bør tænke grundigt over mulige privacy-problemer og sørge for, at brugerne er klar over hvilke data der indsamles og bruges.
Et eksempel er Razorfish, der har udviklet en KinectShop hvor man kan prøve forskellige virtuelle beklædningsgenstande. Men hvad nu, hvis forhandleren gemmer disse data og bruger ansigtsgenkendelse til at identificere brugeren, når man træder ind i den fysiske forretning?
"Den siger, 'Jane, velkommen tilbage, vi har ikke set dig i nogle uger, du godeste, du har tabt dig fem kilo? Og nu er du størrelse seks?" siger Watts.
Microsoft understreger selv, at man ikke bruger Kinect-data til at levere målrettede annoncer. Men det gælder ikke nødvendigvis for de mange tredjeparts-udviklere, der skaber applikationer med Kinect.