Kina runder en milliard mobiltelefon-brugere

Der er nu tre gange flere mobiltelefon-ejere i Kina end i USA.

Artikel top billede

Den kinesiske regering har meldt ud at landet nu har mere end en milliard mobiltelefon-brugere. Dermed ligger Kina nu i spidsen på verdensplan - i USA er der til sammenligning kun 330 millioner brugere.

I det første kvartal af 2012 er der aktiveret 43 millioner nye enheder og det er nok til at presse tallet op over den første milliard, skriver The Next Web.

De fleste mobiltelefoner er stadig forholdsvis simple og billige modeller - det, som man kan kalde "dumbphones" - men salget af smartphones stiger også. Især Android har haft en stærk vækst i Kina og sidder nu på 68 procent af smartphone-markedet.

Apple har også angiveligt fordoblet sin markedsandel til 16 procent i Kina, mens Microsoft, Nokia og andre gør klar til at gå efter det kinesiske marked.

De skal slås med lokale firmaer som Xiamo, der sælger sin egen relativt billige smartphone til 320 dollar, og den store søgegigant Baidu, der har udviklet sin egen cloud-baserede variant af Android kaldet Baidu Cloud.

Det skal bruges til billige smartphones som Foxconns kommende Changhong H5018, hvor prisen forventes at ligge under 150 dollar.

Væksten på det kinesiske mobil-marked har været meget højere end ventet. En kinesisk analytiker forudsagde i 2006, at der vil være en milliard mobiltelefon-brugere - i 2020. Men det gik altså noget hurtigere.

Verdens største internet-land

Det er ikke kun mobiltelefoner, der er i eksplosiv vækst i verdens folkerigeste land. Det er efterhånden længe siden Kina blev udråbt som verdens største internet-land. I januar blev det meldt ud, at antallet af internet-brugere i Kina har rundet 500 millioner. I 2010 var tallet på 457 millioner, og der er således tale om en stigning på 12 pct. Det anslås at 365 millioner bruger nettet på deres mobiltelefon.

Brugen af mobile platforme til at gå på nettet er steget med 66,2 procent i løbet af et år i Kina.

Der er dobbelt så mange internet-brugere i Kina end i USA, hvor tallet er 250 millioner. Men i USA er det fire ud af fem borgere, der er på nettet - i Kina er det kun 40 procent.

De kinesiske brugere er fortsat afskåret fra store dele af nettet. Mange tjenester som Facebook, Youtube og Twitter er officielt blokeret i Kina. Den kinesiske internet-censur bliver ofte betegnet som den "store firewall". Den blokerer alle websider med uønsket politisk indhold, som f.eks. konflikten i Tibet eller protesterne på den Himmelske Freds Plads i 1989.

Kina har dog samtidig sine egne lokale alternativer til Google, Youtube og de andre udenlandske tjenester. Der er blandt andet de såkaldte "Weibo" mikroblogs, hvor indholdet er underlagt streng statscensur.

Nu er Kina også verdens største pc-marked. Den voksende velstand i Kina betyder også at flere og flere kinesere efterhånden har råd til at anskaffe en pc. Kina står nu for 22 procent af verdensmarkedet for computere - det er ét procentpoint mere end USA.

Kina overhalede USA som det største marked for biler allerede i 2009 - endnu et tegn på den voksende middelklasse i verdens folkerigeste nation.

Læses lige nu

    KMD A/S

    Projektleder

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S