Tjen penge på dine kedelige informationer

Svensk startup laver smart drejning af crowdsourcing-konceptet - og får selv millioner fra nye investorer.

Den svenske internet-tjeneste Mancx vil gøre det til en god forretning for brugerne at købe og sælge viden til hinanden.

Ligger man inde med den ønskede information, kan man sælge den til spørgeren via Mancx for en måske ganske høj pris.

Svenskerne har sat et loft på 15.000 euro som højeste pris, man kan tilbyde for informationer på sitet. Den normale handelspris er dog noget lavere. I øjeblikket er gennemsnitsprisen på 150 dollars, oplyser sitet til GigaOm.

Salget foregår lidt som på en auktion, hvor køberen først fastsætter, hvor meget han er villig til at betale for bestemte informationer. Mulige sælgere kan så byde sig til, og køberen kan vælge den, han synes lyder mest overbevisende.

Inden handlen fuldbyrdes, kan parterne chatte nærmere om "varernes" art og kvalitet. Betalingen falder, når køberen downloader sælgerens informationer.

Sælgerens akkumulerede indtægter vises på hans profil - som tegn på, at vedkommende åbenbart er en troværdig kilde, der ofte har gode informationer. Er køberen ikke tilfreds med informationerne, kan han nemlig kræve at få pengene igen.

Markeds-informationer svære at google sig til
Det er typisk forretnings-oplysninger, der handles på sitet, hvor man kan finde spørgsmål om markedsforhold og specifikke detaljer på områder, hvor det kan være svært at google sig til noget fornuftigt.

Eksempelvis vil en spørger vide, hvilke PR-bureauer er de største/vigtigste i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Har man disse oplysninger, kan man sælge dem for 40 dollars.

En anden spørger tilbyder 100 dollars for den, der kan give ham kontaktpersoner med it-indkøbsansvar i den norske tekstil-virksomhed Varren Gruppen.

Nok en spørger efterlyser en liste over svenske virksomheder med datterselskaber i Bulgarien  - inklusive lokale kontaktpersoner. Betalingen lyder på 73 dollars.

Mancx tager sig godt betalt for rollen som mellemmand: 15 dollars i fee for hver handel.

Det koncept er så lovende, at der burde kunne komme en fed forretning ud af det, mener man i venture-kredse.  Her har Mancx netop hentet 1,65 millioner dollars  - knap ti millioner kroner - i en kapitaliseringsrunde.

Investorerne er svenske Almi Invest og Chalmers Innovation Seed Fund.

De får dog kun pengene igen, hvis en større skare af internetbrugere begynder at anvende den nye betalingstjeneste for viden.

Og helt enkelt er det ikke at sælge informationer: Hvis noget går galt i handlen, men køberen allerede har modtaget de indkøbte informationer, kan man ikke hive informationerne ud af hans hjerne igen.

Men ikke desto mindre er der et stort behov for netop de seriøse, vidende svar, som man ville kunne forvente at få på tjeneste, hvor leverandørerne er vurderede og velbetalte personer med reel indsigt, mener Mancx.

Kedelige informationer 
I en nylig blog forklarer medstifter Mattias Guilotte, hvorfor internettets enorme udbud af gratis information ikke er godt nok:

"Gennem Google og mange forskellige debatfora kan man finde meget interessant ionformation. Men den tid, folk er villige til at bruge på at stille information til rådighed, er styret af de samme sociale konventioner som man ser i offline-verdenen.... Derfor kan emner som hobbyer, aktuelle begivenheder, sport, og berømtheder tiltrække tusinder af bidragydere, og der er næsten ingen grænser for, hvor meget de kan skrive.

Spørgsmål om ikke-sociale emner - dem, du kunne kalde kedelige - tiltrækker langt færre svar. Men helt ærligt, så er det meste af den information, du har brug for på jobbet, ikke særligt "underholdende". Det er måske lister med salgs-leads, markedsdatata, konkurrentpriser, organisationsdiagrammer og kontaktoplysninger på personer etc. Er der nogen der står og hopper af begejstring? Nej vel?" lyder det retoriske spørgsmål.

Hele hans indlæg om crowdsourcing og salg af informationer kan læses her

Det svenske startup, der vil formidle kontant betaling for seriøse svar på kedelige, men forretnings-relevante spørgsmål, planlægger at benytte den seneste kapitalindsprøjtning til at åbne kontorer i San Fransisco og i Indien og Kina.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens It service management: Optimer dit setup med de nyeste teknologier

Det er vigtigere end nogensinde at have styr på kerneopgaverne i virksomhedens it-drift. Fra monitorering af systemerne til udrulning af applikationer, håndtering af service desken og alle udfordringerne med it-sikkerheden. Kom og bliv klogere på mulighederne for automatisering og optimering med ITSM og den nyeste robotteknologi.

22. november 2017 | Læs mere


GDPR - De sidste skridt frem mod fuld compliance

På denne konference vil du høre danske virksomheder fortælle om deres GDPR-projekter og deres udvikling, faldgruber og gevinster. Du vil også få præsenteret en række værktøjer - både proces- og it-værktøjer - der hjælpe dig med at nå det sidste stykke frem mod målet: At blive fuld compliant med de nye GDPR-regler inden 25. maj 2018.

07. december 2017 | Læs mere


Office 365 og Windows 10: Sådan udnytter du de nyeste værktøjer og funktioner

Office 365 har over de senere fem år vundet indpas i utallige danske virksomheder. Mange af disse er nu også i gang med at opgradere til Microsofts Windows 10. På dette event bliver du klogere på mulighederne og udfordringerne med Office 365 og Windows.

12. december 2017 | Læs mere





CIO
Ekspert er ikke i tvivl: Det er nødvendigt at indføre helt nye KPI’er i virksomhederne
Interview: Mange virksomheder er nødt til at indføre helt nye KPI'er, der skal bruges til at måle og styre den digitale indsats. Gartners toprådgiver Peter Søndergaard forklarer, hvorfor det er nødvendigt - og hvordan du kommer i gang.
Comon
Test af Razer Phone: Hvem havde troet, at et gaming-brand ville lancere årets mobiloverraskelse?
Test: Razer har lanceret sin første smartphone, og mens det langt fra er en smartphone for alle, så indeholder den alligevel nogle innovative ideer, som vi kan lide.
Job & Karriere
Dansk it-virksomhed indførte fire-dages arbejdsuge: I dag er sygefraværet rekord-lavt og direktøren har tabt sig 13 kilo
Interview: Great Place To Work kategori-vinderen IIH Nordic har indført en fire-dages arbejdsuge og taget et opgør med forstyrrende storrums-kontorer og en frustrerende mailkultur. I dag er medarbejderne gladere end nogensinde før.
White paper
Er din virksomhed (måske) på vej ud i skyen? … her er tre mulige strategier og alle de vigtigste overvejelser
For langt de fleste virksomheder er cloud en uundgåelig del af fremtiden. Men hvordan skal man gribe det projekt an? Dette whitepaper fra EG fyldt med værdifulde input til de virksomheder, som står på tærsklen til at tage beslutningen - analyser, refleksioner, opmærksomhedspunkter og anbefalinger, som kan være en støtte i overvejelserne og undersøgelsen forud for beslutningen.