Tjen penge på dine kedelige informationer

Svensk startup laver smart drejning af crowdsourcing-konceptet - og får selv millioner fra nye investorer.

Artikel top billede

Den svenske internet-tjeneste Mancx vil gøre det til en god forretning for brugerne at købe og sælge viden til hinanden.

Ligger man inde med den ønskede information, kan man sælge den til spørgeren via Mancx for en måske ganske høj pris.

Svenskerne har sat et loft på 15.000 euro som højeste pris, man kan tilbyde for informationer på sitet. Den normale handelspris er dog noget lavere. I øjeblikket er gennemsnitsprisen på 150 dollars, oplyser sitet til GigaOm.

Salget foregår lidt som på en auktion, hvor køberen først fastsætter, hvor meget han er villig til at betale for bestemte informationer. Mulige sælgere kan så byde sig til, og køberen kan vælge den, han synes lyder mest overbevisende.

Inden handlen fuldbyrdes, kan parterne chatte nærmere om "varernes" art og kvalitet. Betalingen falder, når køberen downloader sælgerens informationer.

Sælgerens akkumulerede indtægter vises på hans profil - som tegn på, at vedkommende åbenbart er en troværdig kilde, der ofte har gode informationer. Er køberen ikke tilfreds med informationerne, kan han nemlig kræve at få pengene igen.

Markeds-informationer svære at google sig til

Det er typisk forretnings-oplysninger, der handles på sitet, hvor man kan finde spørgsmål om markedsforhold og specifikke detaljer på områder, hvor det kan være svært at google sig til noget fornuftigt.

Eksempelvis vil en spørger vide, hvilke PR-bureauer er de største/vigtigste i Danmark, Finland, Norge og Sverige. Har man disse oplysninger, kan man sælge dem for 40 dollars.

En anden spørger tilbyder 100 dollars for den, der kan give ham kontaktpersoner med it-indkøbsansvar i den norske tekstil-virksomhed Varren Gruppen.

Nok en spørger efterlyser en liste over svenske virksomheder med datterselskaber i Bulgarien  - inklusive lokale kontaktpersoner. Betalingen lyder på 73 dollars.

Mancx tager sig godt betalt for rollen som mellemmand: 15 dollars i fee for hver handel.

Det koncept er så lovende, at der burde kunne komme en fed forretning ud af det, mener man i venture-kredse.  Her har Mancx netop hentet 1,65 millioner dollars  - knap ti millioner kroner - i en kapitaliseringsrunde.

Investorerne er svenske Almi Invest og Chalmers Innovation Seed Fund.

De får dog kun pengene igen, hvis en større skare af internetbrugere begynder at anvende den nye betalingstjeneste for viden.

Og helt enkelt er det ikke at sælge informationer: Hvis noget går galt i handlen, men køberen allerede har modtaget de indkøbte informationer, kan man ikke hive informationerne ud af hans hjerne igen.

Men ikke desto mindre er der et stort behov for netop de seriøse, vidende svar, som man ville kunne forvente at få på tjeneste, hvor leverandørerne er vurderede og velbetalte personer med reel indsigt, mener Mancx.

Kedelige informationer 
I en nylig blog forklarer medstifter Mattias Guilotte, hvorfor internettets enorme udbud af gratis information ikke er godt nok:

"Gennem Google og mange forskellige debatfora kan man finde meget interessant ionformation. Men den tid, folk er villige til at bruge på at stille information til rådighed, er styret af de samme sociale konventioner som man ser i offline-verdenen.... Derfor kan emner som hobbyer, aktuelle begivenheder, sport, og berømtheder tiltrække tusinder af bidragydere, og der er næsten ingen grænser for, hvor meget de kan skrive.

Spørgsmål om ikke-sociale emner - dem, du kunne kalde kedelige - tiltrækker langt færre svar. Men helt ærligt, så er det meste af den information, du har brug for på jobbet, ikke særligt "underholdende". Det er måske lister med salgs-leads, markedsdatata, konkurrentpriser, organisationsdiagrammer og kontaktoplysninger på personer etc. Er der nogen der står og hopper af begejstring? Nej vel?" lyder det retoriske spørgsmål.

Hele hans indlæg om crowdsourcing og salg af informationer kan læses her

Det svenske startup, der vil formidle kontant betaling for seriøse svar på kedelige, men forretnings-relevante spørgsmål, planlægger at benytte den seneste kapitalindsprøjtning til at åbne kontorer i San Fransisco og i Indien og Kina.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job