Artikel top billede

Hver anden spam-mail kommer fra Asien

Den seneste opgørelse fra Sophos viser, at Indien er det værste spam-land.

Sophos har udsendt en liste med de lande, der har spredt mest spam i andet kvartal af 2012. I Nordamerika er der tale om en markant reduktion i mængden af spam, der produceres, men samtidig sker der en stigning i Asien. Faktisk er det halvdelen af al spam, der nu kommer fra asiatiske lande.

På førstepladsen ligger Indien. Det er kun 5,3 pct. af verdens internet-brugere, der lever i Indien, men 11,4 pct. af verdens spam kommer fra dette land. Et europæisk land ligger på andenpladsen. Det er Italien, der er ansvarlig for 7 pct. af verdens spam. Sydkorea ligger på tredjepladsen med 6,7 pct.

For at finde Danmark skal man helt ned på en 77. plads. Det er kun 0,11 pct. af al spam, der kommer fra danske computere. Dermed ligger Danmark omtrent på niveau med Sverige (0,15 pct.) og Norge (0,06 pct.).

Hvis man kigger på fordelingen mellem kontinenterne, så står Asien altså for halvdelen af verdens spam, mens Europa kommer ind på 26,4 pct. og Nordamerika på 8,6 pct.

Selvom de berømte "Nigeria-mails" har fået meget opmærksomhed, så er det kun 3,6 pct. af al spam der kommer fra det afrikanske kontinent.

Ifølge Sophos skyldes den asiatiske dominans, at der findes et meget stort antal malware-inficerede computere med dårlig beskyttelse, som indgår i botnet og altså bliver brugt til at sende spam.

I sidste uge fik man ram på botnettet Grum, som har været blandt de tre største botnet i verden. Det betyder ifølge efterforskerne, at mængden af spam med ét slag er halveret.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere