Artikel top billede

Årets vigtigste handel: Køb Starbucks-kaffe med denne app

Innovation handler ikke kun om rumraketter og elbiler. Det kan også være noget så normalt som en kop kaffe.

I sidste uge gik betalingsfirmaet Square sammen med Starbucks i en usædvanlig handel, som betyder, at Starbucks-kunderne snart kan bruge den mobile Square-app til at betale for deres kaffe. Samtidig investerer Starbucks omkring 150 mio. kr. i Square og får også en plads i bestyrelsen.

Hos New York Times har man ligefrem udråbt investeringen som årets mest betydningsfulde.

Det er selvfølgelig fristende at investere i rumraketter, elbiler, ure med elektronisk blæk og kugleformede tv-bokse, men fremtiden ligger måske i små innovative løsninger til helt almindelige dagligdags-opgaver.

Som eksempelvis at betale i forretninger uden kontanter og helst med så lidt besvær som muligt. Det er et marked, hvor små nystartede firmaer som Square, Revel Systems og LevelUp kæmper med store navne som PayPal, Google og Facebook og de gamle veletablerede betalingsfirmaer.

Square har brugt Apples model og designet en meget simpel firkantet dims (heraf navnet), som sættes i en mobiltelefon og gør det muligt at modtage kortbetalinger. En anden dims kan sættes i en iPad og forvandler den til et kasseapparat.

Det er en let og elegant løsning for taxier, gadehandlere og andre, som ikke vil installere en komplet betalingsterminal. Square startede i oktober 2010 og håndterer allerede betalinger for mere end 36 mia. kr. om året.

New York Times skriver, at aftalen med Starbucks har gjort Square til det førende selskab inden for mobile betalinger. Det er et eksempel på det, som Silicon Valley er bedst til - man tager en ide, som ikke nødvendigvis er ny, designer en simpel men brugbar enhed, patenterer noget af teknologien, kobler det sammen med andre produkter som iPad og tilsætter lidt marketing.

Det handler altså ikke nødvendigvis om at opfinde noget, der er nyt, og man behøver heller ikke kaste sig over sexede teknologiske udfordringer som rumrejser.

Avisen sammenligner det med Thomas Edison og glødepærens opfindelse. Edison samlede de eksisterende ideer til noget, der var nyt og revolutionerende.

Det betyder også, at det afgørende ikke længere kun er den god idé. Det handler om at have et stærkt netværk som kan fremme innovation - investorer, der kan finansiere konceptet, designere, som kan gøre det bedre og marketing-folk, som kan få solgt det.

Fremtiden for Silicon Valley er at finde innovative løsninger til almindelige opgaver og gøre det ved at udnytte eksisterende ideer og produkter.

"Silicon Valleys fremtid ligger måske ikke i at blive fortryllet af det nyeste startup inden for sociale netværk. Det er sandsynligvis mere simpelt og almindeligt. Det handler om at finde problemer i dagligdagen og levere løsninger, som udnytter venture-kapitalens netværks-relaterede og operationelle muligheder, for slet ikke at tale om evnen til at spotte andre folks gode ideer," skriver Steven M. Davidoff i sin avisklumme.

Det betyder måske også, at der bliver mindre plads til drømmere i Silicon Valley og mere plads til dem, der finder praktiske, men enkle løsninger på vores mest almindelige udfordringer.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere