Årets vigtigste handel: Køb Starbucks-kaffe med denne app

Innovation handler ikke kun om rumraketter og elbiler. Det kan også være noget så normalt som en kop kaffe.

Artikel top billede

I sidste uge gik betalingsfirmaet Square sammen med Starbucks i en usædvanlig handel, som betyder, at Starbucks-kunderne snart kan bruge den mobile Square-app til at betale for deres kaffe. Samtidig investerer Starbucks omkring 150 mio. kr. i Square og får også en plads i bestyrelsen.

Hos New York Times har man ligefrem udråbt investeringen som årets mest betydningsfulde.

Det er selvfølgelig fristende at investere i rumraketter, elbiler, ure med elektronisk blæk og kugleformede tv-bokse, men fremtiden ligger måske i små innovative løsninger til helt almindelige dagligdags-opgaver.

Som eksempelvis at betale i forretninger uden kontanter og helst med så lidt besvær som muligt. Det er et marked, hvor små nystartede firmaer som Square, Revel Systems og LevelUp kæmper med store navne som PayPal, Google og Facebook og de gamle veletablerede betalingsfirmaer.

Square har brugt Apples model og designet en meget simpel firkantet dims (heraf navnet), som sættes i en mobiltelefon og gør det muligt at modtage kortbetalinger. En anden dims kan sættes i en iPad og forvandler den til et kasseapparat.

Det er en let og elegant løsning for taxier, gadehandlere og andre, som ikke vil installere en komplet betalingsterminal. Square startede i oktober 2010 og håndterer allerede betalinger for mere end 36 mia. kr. om året.

New York Times skriver, at aftalen med Starbucks har gjort Square til det førende selskab inden for mobile betalinger. Det er et eksempel på det, som Silicon Valley er bedst til - man tager en ide, som ikke nødvendigvis er ny, designer en simpel men brugbar enhed, patenterer noget af teknologien, kobler det sammen med andre produkter som iPad og tilsætter lidt marketing.

Det handler altså ikke nødvendigvis om at opfinde noget, der er nyt, og man behøver heller ikke kaste sig over sexede teknologiske udfordringer som rumrejser.

Avisen sammenligner det med Thomas Edison og glødepærens opfindelse. Edison samlede de eksisterende ideer til noget, der var nyt og revolutionerende.

Det betyder også, at det afgørende ikke længere kun er den god idé. Det handler om at have et stærkt netværk som kan fremme innovation - investorer, der kan finansiere konceptet, designere, som kan gøre det bedre og marketing-folk, som kan få solgt det.

Fremtiden for Silicon Valley er at finde innovative løsninger til almindelige opgaver og gøre det ved at udnytte eksisterende ideer og produkter.

"Silicon Valleys fremtid ligger måske ikke i at blive fortryllet af det nyeste startup inden for sociale netværk. Det er sandsynligvis mere simpelt og almindeligt. Det handler om at finde problemer i dagligdagen og levere løsninger, som udnytter venture-kapitalens netværks-relaterede og operationelle muligheder, for slet ikke at tale om evnen til at spotte andre folks gode ideer," skriver Steven M. Davidoff i sin avisklumme.

Det betyder måske også, at der bliver mindre plads til drømmere i Silicon Valley og mere plads til dem, der finder praktiske, men enkle løsninger på vores mest almindelige udfordringer.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse