Nu skal det være nemmere at straffe spammere

Danske spammere skal straffes hurtigere, mener erhvervsminister Ole Sohn.

Artikel top billede

Erhvervsminister Ole Sohn (SF) vil give Forbrugerombudsmanden magt til at straffe spammere direkte - uden først at skulle gennemføre en politianmeldelse og derpå afvente, at lovens lange arm får startet en sag, som kan resultere i en passende bøde.

Bøden for at spamme sine medmennesker ligger i dag på minimum 10.000 kroner. Læg dertil den foreskrevne takst på 100 kroner for hver eneste spammeddelelse ud over de første 100, og man kan nå nogle ganske anseelige beløb på mange hundrede tusinde kroner.

"Vi ser jo tit store forretningskæder reklamere i aviser og på tv med slagtilbud og fantastiske priser, men når man så kommer hen i butikken, viser det sig, at der kun er et eller to produkter af den billige type, så det er ren lokkemad. Vi ser desværre i stigende grad markedsføring på grænsen af det tilladte," siger Ole Sohn til Politiken.

Der er ikke kun spammere, der skal straffes med de såkaldt administrative bøder. Også andre overtrædelser af markedsføringslovginingen skal kunne føre til afstraffelse uden om politiet.

Tanken bag erhvervsministerens intiativ er, at de administrative straffe kun skal uddeles, når den formastelige åbent erkender sin brøde.

Mens de danskere, der måske uforvarende kommer i karambolage med spamreglerne, får en hurtigere straf, vil det nye initiativ ingen virkning have på det store flertal af spammere, der opererer fra udlandet.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S