Ny Facebook-rival: Fattigrøve ingen adgang

Et nyt socialt netværk fra Sverige vil samle eliten blandt internet-brugerne.

Artikel top billede

Facebook har fået en ny udfordrer. Den svenske greve Erik Wachtmeister har startet et nyt eksklusivt socialt netværk, Best of All Worlds, som er rettet mod jet-settere og andre velbeslåede internet-brugere. Her kan man så chatte med ligesindede, finde restauranter og natteliv og se, hvem der deltager i begivenheder som Royal Ascot hestevæddeløbet i England.

"Facebook er et monopol i den sociale sfære, men det giver kun begrænset værdi. Vi kan levere intelligente filtre, rydde op i junglen og finde information, som er relevant, og som vi kan stole på," siger Wachtmeister til Bloomberg.

Han stiftede det sociale netværk ASmallWorld tilbage i 2004, som også henvendte sig til en meget eksklusive skare af rige brugere. Det blev senere solgt, og han har uden held forsøgt at købe det tilbage sammen med en russisk rigmand.

Den nye satsning,  Best of All Worlds, er finanseret med Wachtmeisters egne penge og midler fra et medlem af den saudi-arabiske kongefamilie og investorer i Europa og USA.

De første 5.000 invitationer blev sendt i maj og der er nu omkring 25.000 brugere. Det er ikke meget, men Wachtmeister har heller ikke tænkt sig at lukke pøblen ind.

"Det handler mere om tre millioner mennesker end om en milliard," sagde svenskeren mandag med henvisning til Facebook, der snart rammer den første milliard brugere.

For annoncører er det selvfølgelig interessant, at man kan henvende sig til et meget købestærkt publikum på det nye sociale netværk, og svenskeren lover, at man lægger meget vægt på databeskyttelse.

På det nye sociale netværk er der diskussions-fora kaldet "Worlds", som kan handle om alt fra mad og vin til sundhed og velgørenhed. Hver af dem skal modereres af en kendt personlighed som journalisten Riz Khan, der skal moderere "Better World" temaet.

Wachtmeister er søn af den tidligere svenske ambassadør i USA og gift med grevinde Louise Wachtmeister, som også er partner i det nye sociale netværk.

Læses lige nu

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Form fremtidens IT-serviceplatform - søg stillingen som Change Manager i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    IT-Forsyningen I/S

    Leder af serverteam

    Københavnsområdet

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Circle Of Bytes ApS har pr. 1. maj 2025 ansat Jeanette Kristiansen som Account Manager. Hun skal især beskæftige sig med at opbygge og styrke relationer til kunder og samarbejdspartnere, samt sikre det rette match mellem kunder og konsulenter. Nyt job

    Jeanette Kristiansen

    Circle Of Bytes ApS

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil