Forhandler-irritation: Kan først fakturere egne Office 365-kunder efter nytår

Ny salgsmodel for cloud-versionen af Microsoft
Office er først klar efter nytår.

Artikel top billede

Forhandlere må vente til efter nytår, før Microsoft åbner for, at partnere selv kan sælge og fakturere cloud-versionen af Office-pakken, som går under navnet Office 365.

Ifølge de første uofficielle meldinger skulle den nye salgsmodel være trådt i kraft 1. september. Det er nu i al stilhed blevet udskudt, uden at forhandlerne er blevet orienteret. Så selvom forhandlerne generelt er godt tilfredse med, at de nu selv kan fakturere deres kunder på Office 365, ligger irritationen under overfladen.

"Jeg har hørt rygter fra Microsoft om, at det reelt først træder i kraft i det nye år. Men hvis man har meldt det ud allerede i sommer, er det er mærkeligt, at det skal trække ud så længe, siger Kris Klintebæk fra Herning-forhandleren Concept Data.

Han peger på, at både kunder og forhandlere vil være tilbageholdende med at kaste sig over Office 365, så længe man står i vadestedet.

"Det er lidt bøvlet, for nu at sige det på jysk," siger Klintebæk.

Partnerne med på råd

Hos Microsoft Danmark tvivler produktchef Aaren Ekelund på, at den nye model er på plads før "begyndelsen af næste år".

"Fordi lanceringen af de nye partnermodeller hænger sammen med lanceringen af nye produkter, vil der højst sandsynligt ikke ske noget med partnermodellen, før vi også lancerer de nye Office-produkter," lyder det fra Aaren Ekelund.

Hos en af Microsofts stjernepartnere, Proactive, peger cloud-konsulent Peter Lunding Smith på, at der stadig er mange uafklarede spørgsmål.

"Hvis man som partner skal betale et antal måneder forud, står man selv med risikoen, og hvad sker der med den provision, som forhandlerne får i dag? Derfor er det godt, at Microsoft tænker sig rigtigt godt om og tager deres partnere med på råd, når de skruer den nye faktureringsmodel sammen," siger Peter Lunding Smith.

Udlændinge- og Integrationsministeriet

Konsulent til It-økonomistyring på udlændinge- og integrationsområdet

Københavnsområdet

Netcompany A/S

IT Manager

Københavnsområdet

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Sårbarhedsstyringsspecialist - bliv en nøglespiller i kampen mod cybertrusler

Københavnsområdet

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S