Artikel top billede

Forhandler-irritation: Kan først fakturere egne Office 365-kunder efter nytår

Ny salgsmodel for cloud-versionen af Microsoft
Office er først klar efter nytår.

Forhandlere må vente til efter nytår, før Microsoft åbner for, at partnere selv kan sælge og fakturere cloud-versionen af Office-pakken, som går under navnet Office 365.

Ifølge de første uofficielle meldinger skulle den nye salgsmodel være trådt i kraft 1. september. Det er nu i al stilhed blevet udskudt, uden at forhandlerne er blevet orienteret. Så selvom forhandlerne generelt er godt tilfredse med, at de nu selv kan fakturere deres kunder på Office 365, ligger irritationen under overfladen.

"Jeg har hørt rygter fra Microsoft om, at det reelt først træder i kraft i det nye år. Men hvis man har meldt det ud allerede i sommer, er det er mærkeligt, at det skal trække ud så længe, siger Kris Klintebæk fra Herning-forhandleren Concept Data.

Han peger på, at både kunder og forhandlere vil være tilbageholdende med at kaste sig over Office 365, så længe man står i vadestedet.

"Det er lidt bøvlet, for nu at sige det på jysk," siger Klintebæk.

Partnerne med på råd

Hos Microsoft Danmark tvivler produktchef Aaren Ekelund på, at den nye model er på plads før "begyndelsen af næste år".

"Fordi lanceringen af de nye partnermodeller hænger sammen med lanceringen af nye produkter, vil der højst sandsynligt ikke ske noget med partnermodellen, før vi også lancerer de nye Office-produkter," lyder det fra Aaren Ekelund.

Hos en af Microsofts stjernepartnere, Proactive, peger cloud-konsulent Peter Lunding Smith på, at der stadig er mange uafklarede spørgsmål.

"Hvis man som partner skal betale et antal måneder forud, står man selv med risikoen, og hvad sker der med den provision, som forhandlerne får i dag? Derfor er det godt, at Microsoft tænker sig rigtigt godt om og tager deres partnere med på råd, når de skruer den nye faktureringsmodel sammen," siger Peter Lunding Smith.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere