Forhandler-irritation: Kan først fakturere egne Office 365-kunder efter nytår

Ny salgsmodel for cloud-versionen af Microsoft
Office er først klar efter nytår.

Artikel top billede

Forhandlere må vente til efter nytår, før Microsoft åbner for, at partnere selv kan sælge og fakturere cloud-versionen af Office-pakken, som går under navnet Office 365.

Ifølge de første uofficielle meldinger skulle den nye salgsmodel være trådt i kraft 1. september. Det er nu i al stilhed blevet udskudt, uden at forhandlerne er blevet orienteret. Så selvom forhandlerne generelt er godt tilfredse med, at de nu selv kan fakturere deres kunder på Office 365, ligger irritationen under overfladen.

"Jeg har hørt rygter fra Microsoft om, at det reelt først træder i kraft i det nye år. Men hvis man har meldt det ud allerede i sommer, er det er mærkeligt, at det skal trække ud så længe, siger Kris Klintebæk fra Herning-forhandleren Concept Data.

Han peger på, at både kunder og forhandlere vil være tilbageholdende med at kaste sig over Office 365, så længe man står i vadestedet.

"Det er lidt bøvlet, for nu at sige det på jysk," siger Klintebæk.

Partnerne med på råd

Hos Microsoft Danmark tvivler produktchef Aaren Ekelund på, at den nye model er på plads før "begyndelsen af næste år".

"Fordi lanceringen af de nye partnermodeller hænger sammen med lanceringen af nye produkter, vil der højst sandsynligt ikke ske noget med partnermodellen, før vi også lancerer de nye Office-produkter," lyder det fra Aaren Ekelund.

Hos en af Microsofts stjernepartnere, Proactive, peger cloud-konsulent Peter Lunding Smith på, at der stadig er mange uafklarede spørgsmål.

"Hvis man som partner skal betale et antal måneder forud, står man selv med risikoen, og hvad sker der med den provision, som forhandlerne får i dag? Derfor er det godt, at Microsoft tænker sig rigtigt godt om og tager deres partnere med på råd, når de skruer den nye faktureringsmodel sammen," siger Peter Lunding Smith.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Danmark i den digitale frontlinje: Forsvaret skal genoprustes – også online

    Danmark står i dag i en ny type konflikt – en, hvor grænsen mellem fysisk og digital krigsførelse for længst er udvisket.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job