5 tip: Sådan får du nye kontakter på 30 sekunder

Lær hvad du skal tale om, hvis folk ikke skal glemme dig, når du har været til konferencer. Og nej, folk gider ikke tale om vejret.

Artikel top billede

"Øhm, havde du også svært ved at finde en parkeringsplads?"

Omtrent sådan starter mange samtaler, når folk mødes over en kop kaffe til konferencer rundt omkring i landet.

Når vi møder fremmede mennesker, er det nemlig let at slå automatpiloten til og glemme alt det, vi gennem tiden har lært om netværks-snak og såkaldte elevatortaler. 

Slå ikke automatpiloten til

Men når vi slår automatpiloten til og begynder at tale om ligegyldigheder, er konsekvensen ofte, at vi bliver glemt i mængden, fortæller Soulaima Gourani, der er foredragsholder, virksomhedsrådgiver og forfatter til den gratis e-bog Ignite Your Career.

Men der er dog ingen grund til at fortvivle, hvis du ikke føler, at du får præsenteret dig selv godt nok. Du er nemlig langt fra den eneste.

"90 procent af de mennesker du møder, er selv mega dårlige til at præsentere sig. Det er endda tilfældet blandt verdens absolutte topledere," siger Gourani.

På de næste sider kan du se læse fem tip til, hvordan du hurtigt får præsenteret dig selv på bedste vis, når du møder nye mennesker.

Få folk til at huske dig på 30 sekunder

1. Fortæl hvem du er på 30 sekunder

Du skal kunne nå at præsentere dig selv på mellem 30 og 60 sekunder. 

Derfor bliver det ofte kaldt en elevatortale: For i princippet skal du kunne nå at lire den af, mens du står i elevatoren. 

Og på den tid skal du ifølge Gourani kunne forklare et fremmed menneske, hvem du er, og hvor du er på vej hen med din karriere. 

Derfor skal du i løbet af de 30 til 60 sekunder nå at fortælle om dig selv på et fagligt og professionelt plan samt på et personligt plan. 

Det vil sige, at du skal få forklaret, hvad du kan fagligt, hvilket område du beskæftiger dig med og samtidig give folk et indblik i, hvem du er som person. 

Og selv om du skal tale fagligt, skal du for alt i verden undgå at forfalde til fagsprog.

Det er afgørende, at alle kan forstå, hvad det er, du beskæftiger dig med.

"Du skal ikke sige ting som 'jeg er certificeret projektleder med speciale i gant-planlægning'. Helt ærligt, der er der ingen, der ved, hvad er. I stedet kan du måske bare nøjes med at sige: 'Jeg hjælper folk med at blive færdige med projekter til tiden," siger hun.

Soulaima Gourani advarer i det hele taget imod, at du starter præsentationen af dig selv med "jeg er...". 

I stedet anbefaler hun, at du i stedet fortæller, hvad det er for nogle opgaver, du udfører, og på den måde får etableret værdien af dit arbejde. Eksempelvis ved at starte med at sige:

"Jeg hjælper folk med..." 

2. Fortæl en historie, som folk kan huske

Når du møder et nyt menneske, skal du ifølge Soulaima Gourani huske, hvad hun kalder for 70-30-reglen. 

Ifølge den må det faglige maksimalt fylde 30 procent. De resterende 70 procent skal handle om, hvem du er som menneske, og hvad du brænder for.

Ifølge Soulaima Gourani er det din personlige historie, der er afgørende for, at folk ikke glemmer dig igen, når de går videre. 

"Folk husker dig for, hvem du er privat. Det er limen, der gør, at folk også husker, hvem du er fagligt og professionelt," siger hun.  

Hun har selv marokkanske rødder og fortæller ofte en anekdote om sit fornavn, når hun har præsenteret sig selv. 

"Mange folk studser over mit fornavn. Men ofte fortæller jeg, at det kan godt være, at det lyder eksotisk, men i virkeligheden er jeg opkaldt efter en robåd i Kerteminde," siger hun. 

Når du fortæller den her type historier, er det afgørende, at den er unik for dig. 

Der er eksempelvis mange mennesker, der er billedkunstnere i deres fritid. Men fortæller du folk, at du er både billedkunstner og farveblind, så bliver det unikt, og folk kan med garanti huske dig.

Soulaima Gourani advarer dog mod, at du går for tæt på privatsfæren med din historie. Du behøver eksempelvis ikke udbasunere alle dine personlige problemer, selv om de er både unikke og personlige. 

"Du må ikke blive så personlig, at folk bliver ukomfortable," siger hun.

Det her kan du lære af Yahoos nye chef

3. Planlæg, hvad du vil sige og hvem du vil møde

Du skal ikke fortælle den samme historie om dig selv hver gang. 

De ting, du skal fremhæve ved dig selv, bør afhænge af sammenhængen. Derfor bør du tænke over, hvordan du vil præsentere dig selv, før du tager ud til arrangementer. 

"Jeg planlægger altid, hvordan jeg kan være interessant over for dem, som jeg skal møde. Jeg kan "vinkle" mig selv på mange måder, og det gør jeg brug af," siger Soulaima Gourani. 

Hun forklarer, at hun i nogle sammenhænge vil fremhæve sine bestyrelsesposter, mens hun i andre sammenhænge måske vil fremhæve, at hun er selvstændig erhvervsdrivende eller lægge vægt på sit politiske engagement.

"Men det er vigtigt at understrege, at uanset hvad jeg fremhæver, så er jeg hele tiden mig selv. Jeg er virkelig stor fortaler for, at man er autentisk og er sig selv," siger han. 

Når Soulaima Gourani deltager i et arrangement, forbereder hun sig ikke blot på, hvad hun vil fortælle, men nogle gange også på, hvilke mennesker hun vil møde.

I år har hun blandt andet deltaget i World Economic Forum, og når hun deltager i denne type arrangementer, kontakter hun gerne arrangørerne i forvejen for at høre, om de kan hjælpe med at introducere hende for personer, som hun gerne vil møde. 

4. Tænk på dit kropssprog og din udstråling

Du kan ikke bruge din elevatortale til meget, hvis ingen gider tale med dig. 

Og står du i kaffepausen til en konference og oplever, at ingen gider henvende sig til dig, bør du overveje hvorfor.

Soulaima Gourani mener, at det kan handle om din udstråling.

"Du skal altid tænke på, om du ligner en, der tager energi eller en, der giver energi. De fleste mennesker søger hen imod folk, der giver dem energi, og de kan med det samme se det, hvis du har en af de dage, hvor du føler dig dvask, træt og tung i rumpen," siger hun.

5. Lær af de bedste: Vis interesseGennem World Economic Forum har Soulaima Gourani blandt andet haft mulighed for at møde topledere som eksempelvis den tidligere FN-chef Kofi Annan og den nye Yahoo-boss Marissa Mayer.

Men selv blandt de folk, der er kommet længst i deres karriere, møder du folk, der ikke er gode til at introducere sig selv, fortæller hun.

Til gengæld har de nogle andre sociale kompetencer, som mange andre glemmer i farten.

"Det der kendetegner dem er, at de ofte er ekstremt gode til at vise interesse, og ofte er de hurtige til at spørge, hvad de kan gøre for dig," siger hun.

Læs også:

Her er hvad du kan lære af Facebook-stifterens kanon-succes 

Hallo - vi gider ikke se dine dødssyge PowerPoints

Mere om samme emne

Læses lige nu

    KMD A/S

    Client Manager

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Data Management Consultant

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Vi søger en fagkoordinator til vores Analyseplatformsteam i PET

    Københavnsområdet

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S