ComOFF: Konspirationsteoretikere har ret - snyd med klik

Hvordan kan Gangnam Style og andre videoer få over 700 millioner visninger på YouTube? Her afsløres den dystre hemmelighed bag mange snydeklik på nettet.

Artikel top billede

Du har måske surfet på nettet og er faldet over en video på YouTube med usædvanlig mange hits. 

Du har måske endda også selv valgt at klikke på videoen og har efterfølgende konstateret, at den ikke var værd at bruge tid på.

Men hvorfor har den overhovedet fået så mange klik, der umiddelbart tyder på, at den er succesfuld?

Hemmeligheden er snedig og systematisk misbrug af klik i onlinevideoer, som firmaet Buyral står bag.

Som navnet antyder, er firmaets mission at gøre videoer virale - mod betaling.

Buyral viser i en YouTube-video, hvordan virksomheden blandt andet har klik-farme, hvor pensionister sidder og klikker dagen lang til deres hænder gør ondt.

Inden konspirationsteoretikere kommer myldrende op fra deres bunkere og råber 'hvad sagde vi?', skal det understreges, at det naturligvis bare er noget værre vrøvl og tosserier.

Videoen herunder er produceret af reklamefirmaet John st., som endda har sat en falsk webside op for Buyral her.

Men selv om den er fup, er videoen med Buyral alligevel et klik værd...

Statens IT

VMware-specialist til Statens It

Københavnsområdet

KMD A/S

Product Owner

Nordjylland

Netcompany A/S

Data Management Consultant

Københavnsområdet

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

Niels Bjørndal Nygaard

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S