Google-chef: Glem sex-snakken - oplys dine børn om privacy

For moderne forældre er internet-snakken vigtigere end snakken om blomsterne og bierne, mener Googles bestyrelsesformand, Eric Schmidt.

Artikel top billede

Snakken om blomsterne og bierne blev engang betragtet som den måske vigtigste samtale, som forældre skal have med deres teenagebørn.

Men sådan er det ikke længere, mener Googles bestyrelsesformand, Eric Schmidt.

I et interview med nyhedsbureauet Reuters siger han:

"Jeg vil mene, at jer med teenagebørn og pre-teenagere bør tage en snak om internettet med jeres børn, før I tager sex-snakken."

Google husker dine fejltrin

Det skyldes, at vores fejltrin i gamle dage hurtigt ville glide ud i glemslen igen, og ifølge Schmidt sletter selv det amerikanske retssystem pletter på unges straffeattest, når de fylder 18 år.

Men takket været internettet og ikke mindst Google kan du i dag risikere, at dine fejltrin vil forfølge dig i resten af dit liv.

"Det er et reelt problem, vi står med. Og vi kommer til at
bære omkostningerne for, at nogle mennesker mister deres privatliv, fordi de ikke ved, at der ikke findes en delete-knap på internettet," siger han.

I stedet mener Eric Schmidt, at det er op til os som samfund at forebygge behovet for en delete-knap.

Det skal vi gøre ved at respektere hinandens privatliv og sige fra, når der bliver lækket fortrolige informationer om folk, som det blandt andet er sket i den aktuelle sag med den nu forhenværende CIA-chef David Petraeus, der netop er blevet afsløret i et sidespring

"Vi skal kæmpe for vores privacy, ellers mister vi den," siger han.

Forældre er opmærksommme

Men tilsyneladende er mange forældre allerede opmærksomme på problemstillingen.

Ifølge dagbladet Politiken viser en undersøgelse om børns brug af sociale medier fra Aalborg Universitet, at halvdelen af alle danske forældre holder et vågent øje med deres børns brug af sociale medier.

En tredjedel af alle forældre går endda så langt, at de tjekker børnenes profiler på nettet, og to ud af tre forældre sætter regler for, hvilke oplysninger børnene må give på nettet.

Ifølge magasinet Forbes viser en undersøgelse, der er foretaget af det amerikanske analyseinstitut Pew, at 59 procent af alle amerikanske forældre med teenagebørn har haft en samtale med børnene, fordi de er bekymret over deres adfærd på sociale netværk. 

Og 39 procent af forældrene har desuden hjulpet deres børn med at opsætte privatlivsbeskyttelse på sociale netværk.

Se interviewet med Eric Schmidt her:

Læs også:

Sådan blev utro CIA-chef afsløret af Gmail-data

Tre tip: Få optimal sikkerhed på din Facebook-konto 

Skjul frække Facebook-updates for chefen og svigermor

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil