Internet-brugere sender LEGO på tidsrejse

LEGO lader sine kunder finde på nye produkter gennem community-platformen Cuusoo. Her er det seneste påfund, som nu bliver sat i produktion.

Artikel top billede

I de sidste fire år har LEGO inviteret sine kunder til at komme med forslag til nye produkter på sin internet-platform Cuusoo, hvor hobbybyggere kan bidrage med deres egne ideer. Her kan brugerne så stemme på de bedste modeller, og hvis forslaget kan samle de nødvendige stemmer, bliver det sendt til godkendelse hos et dommerpanel.  

LEGO har netop præsenteret resultatet af den seneste vurderingsrunde i panelet, og denne gang er det kun én ud af fire modeller, der har fundet nåde hos dommerne. LEGO har besluttet at sætte en model af tidsmaskinen - den klassiske DeLorean - fra filmserien "Tilbage til Fremtiden" i produktion.

Der kommer også minifigurer med Marty McFly, Doc Brown og de andre personer fra filmene. Det er japanske Masashi Togami, der har indsendt forslaget til film-sættet.

Det er så den fjerde model, der kommer ud af Cuusoo-processen i lige så mange år. LEGO har samtidig afvist tre andre forslag, som ellers har samlet 10.000 stemmer. Det er en rumskib fra EVE Online, en westernby og en LEGO-version af Legend of Zelda.

I den næste runde skal dommerne blandt andet vurdere en LEGO-version af Mars-fartøjet Curiosity, den klassiske Sand Crawler fra Star Wars og en kombination af LEGO og det kendte spil Portal.

Japanere elsker klodser

Hos Cuusoo kan alle komme med forslag til nye LEGO-produkter. Ordet "Cuusoo" betyder "fantasi" eller "ønske" på japansk. Det er udviklet sammen med japanske Elephant Design, der har arbejdet med crowdsourcing i mange år.

I første omgang var det kun de japanske LEGO-kunder, der kunne aflevere nye ideer. Det første produkt var en LEGO-model af undervandsbåden Shinkai 6500, der kom i de japanske butikker i februar 2011. Den næste japanske Cuusoo-model var det ubemandede rumfartøj Hayabusa, der kom som LEGO-model i starten af 2012.

Der gik 420 dage, inden Shinkai havde samlet de nødvendige 1.000 stemmer i Japan. Hayabusa tog kun 57 dage om at nå 1.000 stemmer.

Herefter blev Cuusoo lanceret internationalt, og stemmekravet blev hævet til 10.000 stemmer. Når de nødvendige stemmer er modtaget, skal dommerpanelet vurdere, om modellen lever op til LEGO's kvalitetskrav.  

Den person, der stillede det oprindelige forslag, modtager 1 pct. af indtjeningen, hvis modellen går i produktion.

Det tredje Cuusoo-produkt var et byggesæt baseret på det populære spil Minecraft, som kom sidste sommer. Det blev udviklet i et samarbejde mellem LEGO-koncernen og svenske Mojang. De nødvendige 10.000 stemmer blev samlet i løbet af blot 48 timer.

Læs også ComONs artikel om LEGO Cuusoo-projektet.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S