Her er de sjoveste Kickstarter-projekter fra året der gik

Kickstarter har gjort status over 2012 og samlet årets højdepunkter. Se nogle af de mest interessante projekter her.

Artikel top billede

Efter nytår er det tid til at gøre status over året, der er gået, og det har fået crowdfunding-platformen Kickstarter til at kaste blikket tilbage på det forgange år. Kickstarter har lavet en "Best of 2012" præsentation med årets højdepunkter og de mest interessante og overraskende projekter.

I 2012 er der 2,2 millioner brugere fra 177 lande, der har bidraget med et samlet beløb på næsten to milliarder kroner til 18.109 forskellige projekter på Kickstarter. Det svarer til mere end 3.000 kroner i minuttet.

En stor del af brugerne har bidraget til mere end ét projekt. Kickstarter fortæller, at 50.000 brugere har bidraget til 10 eller flere projekter, og 452 brugere har støttet mere end 100 projekter hver.

Den mest populære kategori er "musik" med 5.067 succesfulde projekter, men spil har samlet flest penge - næsten en halv milliard kroner.

Der er nogle få projekter, som har klaret sig rigtig godt i 2012. Kun 17 projekter har krydset den magiske grænse på en million dollar. Rekorden blev sat af armbåndsuret Pebble, der samlede næsten 60 millioner kroner på Kickstarter.

Der er ikke kun smarte gadgets og nye opfindelser, der henter penge på Kickstarter. Det er også nye film, teater-stykker, bøger og kunstværker. Kickstarter fortæller, at 10 procent af alle film på den berømte Sundance-filmfestival nu er finansieret gennem denne platform. En af dem blev nomineret til en Oscar sidste år.

Elektroniske æg, kortspil og radioaktivitet

Det har været et meget stort år for spil på crowdfunding-tjenesten, som startede med, at den legendariske spilskaber Tim Schafer samlede næsten 20 millioner kroner til et nyt adventure-spil. Faktisk er det hele 2.796 nye spil, der er finansieret gennem Kickstarter i år.

Blandt de mere usædvanlige projekter er en helt ny skrifttype til den amerikanske by Chattanooga i Tennesseee, der samlede lidt over 50.000 kroner, et bus-stoppested i Georgia med det spændende navn "Love Shack", et elektronisk æg der skal måle luftkvaliteten og et kortspil til onde mennesker med titlen "Cards Against Humanity".

En Kickstarter-finansieret opera havde premiere i juni, et opfindersæt med krokodille-næb samlede mere end tre millioner kroner, og der blev samlet penge til en open source geiger-tæller, som skulle bruges til at måle radioaktivitet i Japan.

En flok skoleelever fra Kentucky fik støtte til at sende et kamera ud i rummet, design-firmaet Final Frontier udviklede en rumdragt til civile, og mange journalister brugte Kickstarter til at finansiere deres reporter-arbejde.

Kickstarter kunne også markere sit tre års jubilæum i år, og i oktober blev tjenesten åbnet for britiske projekter.

Men der er stadig plads til skøre og anderledes projekter. I december har en bruger friet til sin udkårne gennem et Kickstarter-projekt, og den populære tjeneste har også æret for, at der nu er sat tal på egern-populationen i en park i Atlanta.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly