Skuffende salg af Microsofts Surface-computer

Ifølge den seneste analyse har Microsoft kun solgt en million eksemplarer af sin Surface-computer. Det er langt under forventningerne.

Artikel top billede

Microsofts tablet-pc har nu været på markedet i næsten tre måneder og de første tal tyder på, at salget har været meget skuffende. En analytiker hos UBS Investment Research, Brent Thill, anslår at Microsoft kun har solgt omkring en million eksemplarer af Surface i det fjerde kvartal af 2012. Det er halvdelen af hans oprindelige prognose på to millioner. Flere andre analytikere mener, at salget er endnu lavere. Det skriver New York Times.

Til sammenligning kunne Apple sælge tre millioner af sin nyeste iPad i de første tre dage efter lanceringen i november. Der er samlet solgt mere end 100 millioner iPads i løbet af tre år.  

Thill skriver i sin analyse, at det skuffende salg kan forklares med, at Surface RT kun kan købes i få butikker. Surface RT koster det samme som iPad, men har svært ved at konkurrere med Apples tablet-pc.

Der er større forventninger til Surface Pro, en high-end-version der kommer i denne måned, som skulle være et mere interessant alternativ til iPad. Den bruger kraftige Intel-processorer i stedet for ARM-chips og har dobbelt så meget hukommelse og lagerplads. Desuden er opløsningen større og den er i stand til at afvikle Windows 7-programmer.

Hos analysefirmaet IHS iSuppli anslår man, at der er solgt 1,3 millioner enheder med Windows RT i fjerde kvartal, men den mobile version af Windows 8 kører også på andre enheder end Surface, så det faktiske salg af Surface kan være lavere end en million.

Hos Microsoft fortæller man, at produktionen af Surface nu er udvidet og der arbejdes også på at finde nye distributions-kanaler for tablet-pc'en. Microsoft har ikke selv fremlagt konkrete salgstal for Surface RT.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Digital transformation | København Ø

Analytics, BI og AI

Integrer data på tværs af systemer og skab en intelligent dataplatform. Lær hvordan du opfylder krav, styrker governance og udnytter AI til valide analyser. Få konkrete løsninger, der gør din data til forretningens stærkeste aktiv. Se programmet...

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil