Løsning på sms-koks trækker ud: 3-kunder må vente til mandag

3-kunder mister fortsat sms-beskeder, og en løsning er sandsynligvis først på plads efter weekenden.

Artikel top billede

Foto: Robert Hendel

Kunder hos teleselskabet 3 må gå weekenden igennem uden en løsning på det problem, der betyder, at mange sms-beskeder går tabt, når der kommunikeres på tværs af selskabets 3G og 4G-net (LTE). 

Men 3 oplyser til ComON, at selskabet arbejder på en løsning på problemet.

"Vores teknikere kommer til at arbejde med det hele weekenden, og vi håber, at løsningen kan iværksættes i løbet af mandagen," siger Hanne Damgaard, kommunikationskonsulent hos 3, til ComON.

Hun tilføjer dog, at det ikke betyder, at 3 dermed kan garantere, at problemet også er endeligt løst på mandag.

En uvidenskabelig test, som ComON udførte tirsdag, viste, at helt op mod 40 procent af sms-beskederne ikke når frem, når der afsendes beskeder fra en 3G-telefon på 3's net til en 4G-telefon på 3's net.

Årsagen er fundet

Tidligere på ugen havde 3 ikke identificeret årsagen til, at beskederne gik tabt, men ifølge Hanne Damgaard ser det nu ud til, at 3 har fundet frem til problemets rod.

"Vi har fundet ud af, hvor i systemet problemet ligger," siger hun.

Men hun tilføjer dog, at 3 ikke ønsker at offentliggøre flere detaljer om problemet.

"Det ville også blive en længere teknisk udredning. Det eneste jeg kan sige er, at der er tale om en kommunikationsbrist mellem telefonen og 4G-nettet," siger hun.

Ifølge Hanne Damgaard er det dog kun et stærkt begrænset antal kunder, der er blevet ramt af problemet i og med, at det kun opstår, hvis en af de nye 4G-telefoner er involveret i sms-udvekslingen.

Men 3's kommunikationschef, Stine Green Paulsen, oplyste dog tidligere på ugen til ComON, at knap 7.000 iPhone 5-brugere koblede sig på 3's 4G-net, efter at Apple mandag aften udsendte en software-opdatering, der gør det muligt at bruge iPhone 5 på 4G-nettet i Danmark.

Hertil kommer, at kunder med eksempelvis Nokia Lumia 920 og nyere udgaver af Samsung Galaxy SIII gennem længere tid også har haft adgang til 4G-nettet og dermed har været ramt af problemet.

Herudover vil alle folk med en 3G-telefon, der måske er helt uvidende herom, skrive til en 4G-telefon, også kunne opleve, at deres sms-beskeder ikke når frem.

Læs også:
 

3 bekræfter: Sms-beskeder går tabt med 4G-forbindelse 

Sms-beskeder går tabt: 3 ramt af 4G-koks efter iPhone-opdatering 

Nu får din iPhone 4G: iOS 6.1 er klar til download
[/b]

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

Kelly Lyng Luvigsen

VisionBird

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job