Se de fedeste it-reklamer fra nattens dramatiske Super Bowl

It-kongerne slås om verdens vigtigste reklamer i USA's mest sete udsendelse.

Artikel top billede

Baltimore Ravens vandt nattens Super Bowl-finale i amerikansk fodbold, som er årets mest sete tv-udsendelse i USA. Det blev en dramatisk finale, hvor det store Superdome i New Orleans blev mørkelagt af et strømsvigt i en halv time.

Men Super Bowl-finalen handler om meget mere end bare sport. Flere af verdens vigtigste - og dyreste - tv-reklamer bliver vist i pauserne. Derfor har Super Bowl-reklamer udviklet sig til en hel institution.

I årets Super Bowl-finale var den gennemsnitlige pris for et 30-sekunders reklameindslag på mere end 22 millioner kroner. Det er kun prisen for sendetiden; dertil kommer prisen for at få produceret reklamefilmene.

Det er efterhånden en tradition at hyre kendte filminstruktører og skuespillere til Super Bowl reklamerne.

Super Bowl kan få umådelig stor betydning for lanceringen af nye produkter - også på it-området. En succesfuld Super Bowl-reklame kan betyde forskellen på et hit eller en fiasko. Det kan fuldstændig ændre et marked - eller ødelægge et brand for altid.

Den mest berømte Super Bowl reklame er nok Apples "1984" fra samme år, hvor filmmageren Ridley Scott havde instrueret en homage til George Orwell's dystopiske fremtidsroman.

Den sluttede med budskabet: "Den 24. januar kommer Apple Computer med den nye Macintosh. Og du vil se, hvorfor 1984 ikke bliver ligesom '1984'".

Det blev en stor succes for Apple, og det menes, at reklamen har hjulpet med at give Macintosh sit store gennembrud.

Derfor bliver der ventet med spænding på årets Super Bowl-reklamer. I år var det Samsung, der stjal opmærksomheden med sit "Next Big Thing". Så må det gøre ekstra ondt på Apple, at Samsung havde hyret Scott Trainer til at instruere tv-reklamen. Han er manden bag Apples populære "Get A Mac" kampagne.

I den nye tv-reklame ses skuespillerne Seth Rodgers og Paul Rudd med en Galaxy smartphone fra Samsung.

Men koreanerne var ikke de eneste, der brugte nattens Super Bowl til at reklamere for nye smartphones. BlackBerry har netop præsenteret den nye generation af sin platform og brugte en reklame på 30 sekunder til at fortælle om alt det, som telefonen ikke kan. Der var så ikke tid til at fortælle om det, som telefonen faktisk kan.

Det store hosting-firma GoDaddy havde placeret hele to reklamer i Super Bowl pauserne. Der var også tv-reklamer for internet-firmaer som BestBuy og Cars.com.

Men det var nattens strømafbrydelse midt i kampen, der stjal opmærksomheden på Twitter. Ifølge Bloomberg begyndte de første annoncører allerede at købe tekstannoncer knyttet til "power outage" på Twitter, få minutter efter at den store sportsarena gik i sort.

Her følger et udvalg af nattens it-relaterede Super Bowl-reklamer:

Netcompany A/S

Managing Architect

Midtjylland

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Erfaren leder til cyberdivisionen i Hvidovre

Københavnsområdet

Banedanmark

Systemudvikler (backend)

Københavnsområdet

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

It-løsninger | København Ø

Automatisering med Copilot & Agentic AI

Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

Sikkerhed | Online

Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

Andre events | Valby

CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job