Forskere har lavet digitalt ligsyn: Sådan dør et socialt netværk

Hvordan kan et socialt netværk gå fra millioner af brugere til døden? Forskere har nu fundet svaret.

Artikel top billede

Facebook har i dag mere end en milliard brugere og det er meget svært at forestille sig, at det sociale netværk nogensinde kan dø. Men historien viser, at selv de mest populære tjenester på nettet hurtigt kan falde tilbage og forsvinde i glemslen. Et af eksemplerne er Friendster, der blev stiftet i 2002. Det var et år før MySpace og to år før Facebook.

På sit højdepunkt havde Friendster 115 millioner brugere - mange af dem i det sydøstlige Asien - og det sociale netværk blev solgt til et malaysisk selskab i 2009. Men Friendster har klaret sig dårligt i den hårde konkurrence på nettet og i 2011 blev alle brugernes billeder og blogindlæg slettet. I dag lever Friendster videre som en spilplatform.

Nu har forskere fra Swiss Federal Institute of Technology gennemført en form for digital autopsi på Friendster for at finde ud af, hvad der gik galt. Det skriver MIT Technology Review. Det interessante spørgsmål er, om det samme kan ske for Facebook, Twitter og andre sociale netværk, som nyder stor popularitet i dag.

Forskernes centrale konklusion er, at når omkostningerne - altså den tid og energi, der skal investeres - i forbindelse med at være medlem i et socialt netværk er større end fordelene, så er der risiko for, at brugerne flygter i hobetal.

Hvis bare en enkelt person smutter, stiger risikoen for at denne persons venner også forlader netværket, og det kan udløse en lavine-effekt.

Men forskerne konstaterer også, at sociale netværk er stærkere, jo flere venner de enkelte brugere har. Er der mange brugere som kun har et par venner, så kan det gå meget stærkt med at få affolket netværket. Forskerne kalder denne faktor for "k-core distribution".

David Garcia og de andre forskere fra Schweiz henviser til en række design-ændringer og tekniske problemer hos Friendster i 2009, som var med til at accelerere tjenestens død.

Pludselig blev det meget mere besværligt at være bruger på tjenesten samtidig med, at nytteværdien var for lille.

De moderne sociale netværk kan lære meget af de fejl, som Friendster har begået, mener forskerne.

MySpace har haft en lignende skæbne - selvom tjenesten nu er genopstået med Justin Timberlake som frontfigur - og et af de seneste eksempler er Digg, der blev solgt for en slik sidste år.

Mange af de gamle Friendster-brugere skiftede til Facebook i 2009. Men det er ikke utænkeligt, at Facebook en dag vil lide samme skæbne.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København Ø

    People Tech 2025 – hvor HR møder IT

    Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S