Forskere har lavet digitalt ligsyn: Sådan dør et socialt netværk

Hvordan kan et socialt netværk gå fra millioner af brugere til døden? Forskere har nu fundet svaret.

Artikel top billede

Facebook har i dag mere end en milliard brugere og det er meget svært at forestille sig, at det sociale netværk nogensinde kan dø. Men historien viser, at selv de mest populære tjenester på nettet hurtigt kan falde tilbage og forsvinde i glemslen. Et af eksemplerne er Friendster, der blev stiftet i 2002. Det var et år før MySpace og to år før Facebook.

På sit højdepunkt havde Friendster 115 millioner brugere - mange af dem i det sydøstlige Asien - og det sociale netværk blev solgt til et malaysisk selskab i 2009. Men Friendster har klaret sig dårligt i den hårde konkurrence på nettet og i 2011 blev alle brugernes billeder og blogindlæg slettet. I dag lever Friendster videre som en spilplatform.

Nu har forskere fra Swiss Federal Institute of Technology gennemført en form for digital autopsi på Friendster for at finde ud af, hvad der gik galt. Det skriver MIT Technology Review. Det interessante spørgsmål er, om det samme kan ske for Facebook, Twitter og andre sociale netværk, som nyder stor popularitet i dag.

Forskernes centrale konklusion er, at når omkostningerne - altså den tid og energi, der skal investeres - i forbindelse med at være medlem i et socialt netværk er større end fordelene, så er der risiko for, at brugerne flygter i hobetal.

Hvis bare en enkelt person smutter, stiger risikoen for at denne persons venner også forlader netværket, og det kan udløse en lavine-effekt.

Men forskerne konstaterer også, at sociale netværk er stærkere, jo flere venner de enkelte brugere har. Er der mange brugere som kun har et par venner, så kan det gå meget stærkt med at få affolket netværket. Forskerne kalder denne faktor for "k-core distribution".

David Garcia og de andre forskere fra Schweiz henviser til en række design-ændringer og tekniske problemer hos Friendster i 2009, som var med til at accelerere tjenestens død.

Pludselig blev det meget mere besværligt at være bruger på tjenesten samtidig med, at nytteværdien var for lille.

De moderne sociale netværk kan lære meget af de fejl, som Friendster har begået, mener forskerne.

MySpace har haft en lignende skæbne - selvom tjenesten nu er genopstået med Justin Timberlake som frontfigur - og et af de seneste eksempler er Digg, der blev solgt for en slik sidste år.

Mange af de gamle Friendster-brugere skiftede til Facebook i 2009. Men det er ikke utænkeligt, at Facebook en dag vil lide samme skæbne.

Mere om samme emne

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Opbygning af en ny netværksstrategi for virksomheder

    Virksomheder vokser hurtigt ud af deres gamle IT-systemer pga. hastig digital innovation og nye AI-understøttede forretningsløsninger.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S