Her er fremtidens 3D-desktop

Nu kan du række ind bag skærmen og røre ved digitale objekter på skrivebordet. Det er én af de nye opfindelser på TED-konferencen.

Artikel top billede

På den store TED-konference i Los Angeles har en koreansk forsker præsenteret en ny type computerskærm, der skal forvandle det flade skrivebord til en tredimensionel verden. TED er en forkortelse af "Technology, Entertainment, Design" og det er en meget eksklusiv konference, hvor kun de særligt indbudte har mulighed for at komme med.

Det er næsten umuligt at få fysisk adgang til konferencen, men heldigvis kan man se de mange spændende præsentationer online.

I år er der mange spændende opfindelser. En af dem er den gennemsigtige 3D-skærm, der minder lidt om et forstørrelsesglas. Den såkaldte SpaceTop fungerer som en slags augmented-reality-linse. Hvis man kigger ned i skærmen, kan man se tredimensionelle objekter. Det er ikke noget nyt. Men det nye er, at man kan række ind i dette virtuelle rum med sine hænder og interagere med objekterne.

SpaceTop er selv i stand til at registrere hændernes position og bevægelser med indbyggede kameraer. Brugeren kan eksempelvis gribe fat i et vindue og skubbe det rundt.

Det er Samsung-forskeren Jinha Lee, der har udviklet skærmen sammen med Microsoft og MIT. Han mener at SpaceTop kan gøre det lettere og mere intuitivt at betjene computeren. Det forventes at systemet kan være klar til markedet i det næste årti.

Den samme forsker har også demonstreret flere andre interessante projekter på TED, herunder en svævende kugle, ZeroN, der bruger elektromagnetisme til at holde sig i luften.

En anden opfinder har vist det, der kaldes for 4D-print. Det er objekter, der laves med en 3D-printer og et særligt materiale, der reagerer på vand. Materialet kan så udvide sig, bøje og danne nye former når det kommer i kontakt med en væske. Ifølge BBC kunne teknologien også bruges til møbler, der kan samle sig selv.

Så er det måske slut med at bande over Ikea-reolen, der er umulig at få sat sammen.

Falsk TED-video for Alien-film

TED er efterhånden en institution, der har sat sig præg på popkulturen. Det blev understreget sidste år, hvor den berømte instruktør Ridley Scott kom med en falsk TED-video som reklame for sin Alien-prequel "Prometheus".

Det var på TED-konferencen, at Bill Gates kastede myg ud over forsamlingen for at sætte fokus på malaria-problematikken. Og det er på TED-konferencen, at folk som Gates, Al Gore, Googles grundlæggere og andre skarpe hjerner får taletid.

Her mødes klodens mest interessante og kompetente forskere og frontløbere. Folk som miljøprovokatøren Bjørn Lomborg og arkitekten Bjarke Ingels. Der er tusindvis af videoer online og der holdes nu lokale TEDx-arrangementer verden over. TED er blevet til et franchise og et kendt varemærke.

Det har også udløst kritik. Den kendte blogger Alex Pareene skrev sidste år i online-magasinet Salon, at TED har udviklet sig til et stort, pengegrisk orgie af selvfed fremtidssnak.

Det officielle motto er "idéer der er værd at sprede". Hvis målet er at sprede ideer, er det i hvert fald lykkes - millioner har set de mange TED-videoer på YouTube. Men samtidig er TED også en lille, lukket klub med høje adgangskrav, og det er måske med til at skævvride billedet af den fremtid, som TED gerne vil tegne.

Ridley Scotts falske TED-video kan dermed både ses som en hyldest og en parodi på TED. I videoen lover industrialisten Peter Weyland på TED2023-konferencen, at han vil "ændre verden". Et ildevarslende løfte - som alle kendere af Alien-filmserien vil vide, så er det hans selskab Weyland-Yutani, der forsøger at bruge de slimede rumuhyrer som biologiske våben.

Weyland-Yutanis slogan passer også godt til TED: "Building Better Worlds".

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S