Træt af det digitale: Nu vil vi have vinyl, papir og falmede billeder

Den digitale verden har udløst en modtrend, hvor vi i stigende grad efterspørger analoge og fysiske produkter.

Artikel top billede

Mens vi tilbringer stadig mere tid i den digitale verden, bliver den tid, hvor vi ikke sidder foran skærmen, stadig mere værdifuld - den tid vi tilbringer med rigtige mennesker og rigtige ting. Det analoge, fysiske er blevet et hit igen.

Denne trend er også et tema på den store South by Southwest konference i Texas, hvor analysefirmaet JWT Intelligence kunne fremlægge sin nye rapport med den betegnende overskrift "Embracing Analog: Why Physical is Hot".

"Det betyder ikke, at vi siger farvel til den digitale verden. Slet ikke. Men efterhånden som vi køber flere apps, e-bøger og downloads, og digitale skærme bliver vores foretrukne grænseflade til verden, er der også en trend, hvor vi søger fysiske genstande og oplevelser," hedder det i rapporten.

Den digitale teknologi er hurtig, nem og billig, men mange savner alligevel de følelsesmæssige aspekter af den gamle verden. Det kan være duften af en ny bog eller oplevelsen af at bladre i et album med falmede billeder.

Bygger bro mellem digital og analog

En tredjedel af de adspurgte i en ny rundspørge i USA svarer, at de savner gamle medier som vinylplader og fotoalbum, og 61 pct. siger, at de nu sætter større pris på de ting, der ikke bliver brugt så meget længere, som pladespillere og analoge kameraer.     

Det kan også ses hos mange af de firmaer, der viser deres produkter på South by Southwest. En del af produkterne forsøger netop at bygge bro mellem den digitale og analoge verden. Den nye Vinyl Recorder fra tyske Tangible Formats forvandler en digital lydoptagelse til en vinylplade. Så er der Guppy, hvor man kan printe billeder fra Instagram.

Google viser også sin databrille Google Glass, der blander digitalt indhold med den virkelige verden - og dermed gør det muligt at tage ud i den rigtige verden uden at slippe computeren.

"Det er en modtrend i den digitale æra og en reaktion på, at så mange fysiske ting er gået i opløsning og forvandlet til immaterielle formater. Forbrugerne ser ikke nogen modsætning mellem dette og deres teknologisk-centrerede livsstil: faktisk er det sådan, at jo mere teknologi de har i deres liv, jo stærkere er trangen til at opleve den direkte modpol," skriver analysefirmaet.

Romantisk syn på den gamle verden

Det er altså helt naturligt for de såkaldte "millenials" - det er folk mellem 18 og 35 år - at fylde deres mp3-afspiller med digital musik samtidig med, at de stiller plader i reolen. De elsker gammel teknik og ting, der ser brugt ud. Ting, der har en sjæl - og dermed er det modsatte af de klinisk rene, perfekt designede produkter som fylder hylderne i den lokale Apple Store.

Der er også en generel tendens til at se med nostalgiske, romantiske briller på den gamle analoge verden. De fleste adspurgte vil stadig hellere have en fysisk end en digital gave.

De leder efter autenticitet og små fejl - alt det, der gør en ting til noget unikt. En digital bog er fuldstændig identisk med alle andre bøger. En fysisk bog har pletter og æselsører, og selvom den bliver slidt, så mener de fleste adspurgte alligevel, at den er mere holdbar end en digital bog. Tre ud af fire svarer, at de elsker papirbogens duft og den fysiske oplevelse når de bladrer gennem siderne.

Genbrug er hot

En anden trend er at genbruge gamle analoge ting på nye måder. Rapporten kalder dette for "upcycling". Det kan være bøger, der bliver brugt som dekorative genstande i hjemmet eller på kontoret - den gode gamle "coffee table" bog forsvinder nok ikke lige med det samme. Nu skal bøgerne også sælges på deres udseende. Men det kan også være docking-stationer til iPhone i vintage-look eller andre ting, der kombinerer det gamle og nye.

Mange fysiske ting vil alligevel forsvinde i den kommende tid - helt eller delvis. De adspurgte i undersøgelsen nævner kontanter, fysisk post, trykte magasiner og ure blandt de ting, som vil blive savnet mest.

JWT Intelligence har også et godt råd til alle dem, der laver digitale produkter: De bør forsøge at genskabe de små fejl og variationer, der kendetegner fysiske ting.

Læs hele rapporten om den analoge verdens renæssance.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig...

Infrastruktur | Hellerup

Sikker, compliant og suveræn AI supercomputer

Oplev den danske vej til sikker og suveræn AI. Computerworld viser, hvordan Danish Center for AI gør high-performance computing sikkert, compliant og made in Denmark. Se hvordan danske virksomheder accelererer AI uden at gå på kompromis med...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S